Info: Integrasjonsteknikker

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Eksplisitt
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 22/03-2008 15:50

Takk for to gode svar. Selv om de ikke helt svarer på det jeg forsøkte å spørre om (beklager om jeg formulerte meg utydelig), så var de absolutt nyttige.

Jeg ser at metoden «burde» være riktig, men kan det ikke føres et generelt bevis for at den alltid er det?

Det jeg hengte meg opp i var egentlig det uthevede nedenfor.
Når vi utfører substitusjonen gjør vi noen steg som er totalt ulovlig og umulig. Eneste grunnen til at vi gjør det er at det fungerer. Hvorfor det fungerer aner jeg ikke, og ikke så mange gjør det. Poenget er at det er veldig lett å gjøre. så man trenger ikke forstå hvorfor det fungerer.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Er du villig til å godta kjerneregelen er det ikke så vanskelig. La [tex]\int \frac f {u^{\prime}} du = F[/tex]. Dette betyr at [tex]\frac {dF} {du} = \frac f {u^{\prime}}[/tex]. Vi vil vise at [tex]\int f dx = F[/tex]. Det vil si at vi må vise at [tex]\frac {dF} {dx} = f[/tex]. Av kjerneregelen er [tex]\frac {dF} {dx} = \frac {dF} {du} \cdot \frac {du} {dx}[/tex], og siden [tex]\frac {dF} {du} = \frac f {u^{\prime}}[/tex] av antagelse og [tex]\frac {du} {dx} = u^{\prime}[/tex] per definisjon er vi ferdige.

EDIT: Fikset en manglende [ /tex].
Sist redigert av Karl_Erik den 02/01-2012 14:28, redigert 1 gang totalt.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Og om du lurer på hvorfor jeg skrev det, var fordi jeg var ung og dum :lol:

Nå forstår jeg omtrent hvordan det fungerer, selv om jeg enda ikke har hatt altfor mye om infinitesmal kalkulus ^^

Og det er trist men sant, når integrasjon gjennomgår på videregående så dytter de aller aller fleste hvorfor substitusjon under teppet. De gjemmer det bak notasjonsjonglering, uten å forklare hvorfor det faktisk gir mening og er lov.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Eksplisitt
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 22/03-2008 15:50

Kjerneregelen er jeg med på, ja. Mange takk.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Dette eier vilt! =P

Spesielt det du skrev om substitusjon syns jeg var veldig oppmuntrende, da jeg har irritert og grublet mye over hvorfor i !¤""!"3 jeg skal føre det slik.
tovgr
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 03/06-2013 21:29

Hei!

Hvordan integrerer man 4*e opphøyd i lnx ?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6861
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

$\displaystyle 4e^{\ln x} \ = \ 4x$

4x klarer du sikkert å integrere? :)
Bilde
tovgr
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 03/06-2013 21:29

Takk!
Men hvorfor det?
:D
tovgr
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 03/06-2013 21:29

Aleks855 skrev:$\displaystyle 4e^{\ln x} \ = \ 4x$

4x klarer du sikkert å integrere? :)

Å ja, selvfølgelig.. Takk :oops:
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Jeg har gjort dette (fantastiske) emnet til et vanlig emne - dvs at den ikke lenger har fast plass øverst på VGS-forumet. Hovedårsaken er at den inneholder så mye tex-kode at maskinen min henger i lang tid mens den rendrer matematikken.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Ville det ikke være bedre å legge til en notis om lang lastetid øverst?
Jeg synes dette er en verdifull tråd som fortjener synligheten den har nytt til nå.

Men ja, jeg innrømmer at også min pc har problemer med å laste all tex'en...
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Min drøm er at noen skal lage en side på Wikien med innholdet fra tråden :-)

.. hvis en mod til mener at det er riktig at den fortsatt er sticky, så setter jeg den tilbake...
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6861
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nå har jo Nebu laga en sykt bra integrasjons-kokebok da. Hvis du spør pent, kanskje du får tillatelse til å bruke den.
Bilde
Svar