r1 matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
katrina
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 11/01-2012 16:06

Hei
jeg er ny her, jeg er så dårlig i r1 matte har. jeg fikk stryk til jul
er det noe råd til hva jeg kan gjøre anerledes
jeg jobber med oppgaver og føler jeg har en del kontroll men får stryk.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Noeen enkle råd er å få forståelse ikke bare pugge formler. Formelpugging er lite motivernde og vanskelig for de fleste elever.

Jobb med det du har problemer med

Sørg for at den grunnleggende matematikken sitter.
(Deling, ganging, addisjon. Potensregning, kvadratsetningene osv)

TEGN MASSE (I sannsynlighet kan du tegne, i geometri og trigonometri tegner du, angående funksjoner tegner du)

Spør på forumet om det er noe spesielt du sliter med, vi prøver å svare deg så utfyllende og raskt som vi kan. Om du legger litt arbeid ned selv.

Prøv (selv om det er vanskelig) å ikke tenk så mye på karakterer, bare at dette er moe jeg vil få til.

http://www.youtube.com/user/KhanNorwegian

Til slutt er det bare å regne til en spyr, tilslutt sitter det både i hendene og hodet =)

Stå på! Ikke gi opp!
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Elever som sliter med matte på VGS (kalkulus), gjør det utelukkende pga. at de har glemt noe fra barneskolen og ungdomsskolen (algebra). Dette gjør det veldig vanskelig å lære kalkulus, fordi algebraen er utrolig viktig når man fortsetter med matte på VGS.

Hvis du vil kan du sjekke linkene i signaturen min. Og hvis det er noe mer du lurer på, så kan du sende melding enten på sida, eller på YouTube, så hjelper jeg gjerne til. Har fått mange forespørsler før, og jeg lager gjerne løsninger i videoform, for å kunne gjennomgå det med inn-med-teskje. Du aner ikke hvor mange som trenger det, og det er ingen skam å spørre.

Det kan være enklere å spørre noen du ikke kjenner, enn å spørre læreren foran hele klassen. Alle har vært i den situasjonen ;)
Bilde
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Bilde
Veldig godt kjøp=)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Jeg hadde forfatteren av denne boken i høyskolematematikk, og han var en sann fornøyelse som inkorporerte humor i undervisningen.

Har kun bladd i boken hans i bokhandelen, og den bygger opp fundamental forståelse på en humoristisk og lærerik måte. Anbefales.

Om Mattespettboka, som i skrivende stund er på tilbud med fri frakt til 169 kroner.

Bilde
Grunnleggende matematikkforståelse. Ny og morsom matematikkbok for alle som trenger oppfriskning eller innføring i grunnleggende matematikk Mattespettboka gir en enkel og muntlig framstilling av matematiske basiskunnskaper, og gir leseren forståelse for hva som ligger bak de matematiske begrepene. Dette gjøres ved hjelp av enkle tegninger og lettfattelige, dagligdagse eksempler.Boka går gjennom sentrale matematiske temaer som brøkregning, oppløsning av parenteser, likninger med to ukjente, kvadratrøtter, prosentregning, funksjoner og grafer, andregradslikninger mm. Kapitlene kan utmerket godt leses separat. Boka retter seg mot alle som trenger eller ønsker å lære seg grunnleggende matematikk.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Svar