Merverdiavgift

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
L.N
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 09/05-2011 22:14

jeg er god i verkstfaktor, men når det kommer til mva så har jeg ikke peiling på hvordan jeg skal regne det ut. f.eks.

En bærbar pc koster kr 8599 inklusive 25% mva. Hvor mye koster pc-en uten mva?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er mange forskjellige måter å tenke på når det gjelder slike problemstillinger. Jeg er selv en tilhenger av å sette opp ligninger, men si i fra om det er uvant for deg.

Du kan kalle prisen utenom mva for x. Da vet vi at 25% av x er lagt til x for å få den endelige prisen 8599. Der du enig i det? Skriver vi dette som en ligning så blir det [tex]0.25 \cdot x + x = 8599[/tex]. Kan du løse denne?

Siden du nevner vekstfaktor så kan du også tenke på det som at 1.25 er vekstfaktoren, og at [tex]1.25 \cdot x = 8599[/tex]. Merk at det egentlig er akkurat den samme ligningen som ovenfor.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
L.N
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 09/05-2011 22:14

takk
L.N
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 09/05-2011 22:14

jeg fikk til oppgaven, men tror du kan vise meg en annet måte å gjøre den oppgaven på, uten ligningen.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du kan følge følgende prinsipp: Når du skal finne "nå-verdi" så ganger du med vekstfaktoren. Når du skal finne "før-verdien" så deler du på vekstfaktoren. Jeg husker vi lærte å tenke på den måten på ungdomsskolen (eller når det var :P)

(Kanskje noen andre på forumet har en nyttig måte å tenke på?)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar