Forminskning og areal...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Mange bra svar her, men jeg har en mistanke om at "kladden" bruker læreverket "Sinus 1MXY", derfor vil jeg prøve å svare slik lærebokforfatterne ville gjort. (Selv om svaret på oppgaven er gitt flere ganger over..)

Legg merk til at i oppgaveteksten sies det at arealet av et A4-ark er 50% av et A3-ark, det gir likningen:

A[sub]4[/sub] = 0,50 * A[sub]3[/sub]

0,50 er det som "Sinus 1MXY" kaller f (fortørrelses/forminskningsfaktoren).

Ved forstørring/forminskning vil "det nye arealet" forstørres/forminskes med kvadratet av denne faktoren, det gir oss likningen:

f[sup]2[/sup] = 0,50

som har løsningen:

f = [rot]0,50[/rot] = 0,71 = 71 %

Dette betyr at kopimaskinen må innstilles på 71 % for at hele A3 arket skal bli med på A4-kopien.

___________________________________

Forstørring/forminsknings-innstillingen på en kopimaskin bruker altså ikke faktoren for areal, men for lengde.

30 % mindre areal på en kopi gir innstillingen: f = [rot](1-0,30)[/rot] = [rot]0,70[/rot] = 0,84 = 84 %
Gjest

Hvorfor kan man ikke bare enkelt og greit si:
Sett opp som en likning.
Det er det de andre gutar her har gjort, bare de formulerer seg på en avansert matematisk språk. hehe.

Areal av en rektangel må være: L*B (det samme som gutar har brukt a*b)

Vi velge ut en X som skal stå for prosentandelen som minker hver lengde.

2(L*X*B*X) = L*B <- 2 tallet vil si at arealet av A3 ganger 2 blir arealet av A4.

2(LXBX)/2LB = LB/2LB <- deler på 2LB på hver side for å få x på en side.

XX = 1 / 2 <- XX kan skrives som X^2, grunnen til 1 er fordi LB/LB = 1

x^2 = 1/2 <- nå kan man ta kvadratrot på begge sider, derfor blir det [rot]1/2[/rot]

Håper det hjelper, så hvis du f.eks skal forminske en trekant kan du bare tenke logisk og bruke dine likning-ferdigheter.[rot][/rot]
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Er enig i det "gjest" sier over, men jeg mener likevel at man må prøve å forklare hvorfor du skal regne på en "bestemt" måte. Og det er det jeg prøvde over.

Samtidig synes jeg du bør ha respekt for alt arbeidet de andre som har svart har lagt ned, alle sammen i beste mening. Slike sleivspark som du bruker i ditt innlegg, er helt unødvendig! Fordi det vil holde andre unna og svare.

Alle innlegg trenger ikke å være "helt riktige". Det ligger stor verdi i å sette seg inn i hvordan andre forklarer en løsning. Fordi dette også kan gi overføringsverdi til andre typer oppgaver.
Svar