Kongruente trekantdrama

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Knossos
Cantor
Cantor
Innlegg: 107
Registrert: 04/07-2011 20:56
Sted: Trondheim

Trodde aldri jeg skulle måtte spørre om hjelp i dette kapittelet, men de klarer å vri og spørre om alt..

Jeg har helt enkelt en rombe ABCD.
Jeg skal vise at diagonalene står vinkelrett på hverandre.

AB=BC=CD=AD medfører at trekant ABD er kongruent med trekant BCD.

Jeg klarer ikke sette ord på noe som er så synlig opplagt. Hvordan gå frem med rett bevis?
javelja
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 10/02-2012 10:29

Hm,

jeg er ingen ekspert (slet litt med dette selv), men her er mitt resonnement:

Si at diagonalene møtes i punkt E midt i romben. Kantene i trekantene AEB, BEC, CED og DEA dekker hele flaten. Vi vet at dersom hele flaten skal dekkes må summen av vinklene som møtes være lik 360 grader.

Siden vi har 4 trekanter, må summen av vinklene være lik [tex]\frac{360}4[/tex]. Siden sidene i romben er like lange må trekantene være formlike. Hver vinkel må altså være 90 grader.
Knossos
Cantor
Cantor
Innlegg: 107
Registrert: 04/07-2011 20:56
Sted: Trondheim

Ja, jo..jeg er med på den.

Jeg tenkte kanskje jeg måtte konsentrere meg om de to trekantene ABD og BCD, og så bevise derfra. Men det er nok rett som du sier, siden alle sidene er like lange.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Eventuelt kan du bruke vektorer, og vise at linjene står vinkelrett på hverandre. Men er kanskje kjekkere med et geometrisk resonnement her ja =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar