Trenger råd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei, jeg sliter med hvordan jeg strategisk skal klare å forbrede meg til fysikk 2 eksamen. Jeg leser gjennom teori, men har lett for å falle av ofte og lurer på om jeg bør gå rett på oppgaver?

Er det noen sider der det er sammendrag av pensum i fysikk 1 og 2?

Ser frem til gode svar...
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Har du et eksempel på hva du sliter med?
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hele pensumet, jeg er på kapittel 1 og eksamen er om 2 mnd....jeg må få farten i lesingen og regningen.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Å løse oppgaver er vel bra uansett. Lite poeng i å lese en masse teori hvis man ikke skjønner den.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hvis du ikke har et konkret eksempel er det fint lite å gi av råd.

"Øvelse gjør mester" er vel et solid prinsipp uansett.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Sitter og løser noen oppgaver i Fysikk 2 - Ergo boka - oppgave 1.04 og sliter med c og d.

det er et hundremeter løype med oppgitt akselerasjonsfasen i et bestemt løp har vi denne veiformelen:

s(t) = (2,40 m/s^2)x t^2 - (0,20 m/s^3) x t^3

Finn ut hvor lenge akselerasjonsfasen varer`?
Hvor stor blir toppfarten?

Hva blir tiden på hele løpet? Denne siste oppgaven løste jeg ved å dobbeltderivere s''(t) og fant t = 12 og t = 0. Antar at t = 12 er for hele løypen. Jeg er fortsatt usikker og trenger råd...
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg forstår ikke hva du snakker om i den siste paragrafen. "Jeg dobbelderiverte s(t) og fant t=12 og t=0." Hvordan fant du disse verdiene?

Anta at akslerasjonsfasen slutter på toppfarten og at løperen deretter løper med konstant hastighet. Toppfarten nås etter t= 4.80/1.20 s = 4 s.
Da er den første opgaven løst. Så det du må svare på er:
Hva er farten ved t=4s ?
Hvor lang distanse er tilbakelagt ved t=4s? (Hvor langt er igjen?)
Hva er totaltiden?
BonaFide
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 06/12-2008 12:25

Prøv deg på fysikk ol oppgaver. For å klare fysikk ol oppgaver må du lære deg å vri å vende på eksempler og oppgaver i boken. Det vil si å spørre deg hva som skjer hvis ting var slik og slik.

F.eks hva skjer hvis vinkelen på skråplanet varierer mens kassen detter ned. Hva skjer hvis skråplanet blir dyttet på, faller ...osv.

Tenker du nok i den tankegangen så har du dekket alt fysikk ol noen gang klarer å dekke.
BonaFide
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 06/12-2008 12:25

Du tenker rett
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Jeg dobbeltderiverte s(t) og fikk a(t), også løste jeg den likningen og fant
t=12 og t=0.

Hvordan finner du toppfart?

ser frem til mer detaljert beskrivelse....
espen180 skrev:Jeg forstår ikke hva du snakker om i den siste paragrafen. "Jeg dobbelderiverte s(t) og fant t=12 og t=0." Hvordan fant du disse verdiene?

Anta at akslerasjonsfasen slutter på toppfarten og at løperen deretter løper med konstant hastighet. Toppfarten nås etter t= 4.80/1.20 s = 4 s.
Da er den første opgaven løst. Så det du må svare på er:
Hva er farten ved t=4s ?
Hvor lang distanse er tilbakelagt ved t=4s? (Hvor langt er igjen?)
Hva er totaltiden?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Altså, for å derivere et polynom erstatter du hver instans av [tex]x^n[/tex] med [tex]nx^{n-1}[/tex]. Mer spesifikt er den dobbelderiverte av [tex]x^2[/tex] og [tex]x^3[/tex] lik hhv. [tex]2[/tex] og [tex]6x[/tex]. Altså er [tex]a(t)=[4.80-1.20t]\rm{m}/\rm{s}^2[/tex]. Når er denne null? Hva er farten da? Ut ifra a(t), er dette toppfart eller bunnfart?
Svar