Brøk med kvadratrot

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mela
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 13/04-2011 09:39

Hei

Jeg sitter her og prøver å løse noen oppgaver som jeg har fått som trening fra en universitets lærer. Dette er ting vi skal kunne, men vi fikk det slik at vi skulle friske litt opp. Jeg er nå 6 år etter Vgs og husker meget lite av det jeg lærte og lurer på om noen av dere kunne ha vært snille og hjulpet meg litt.

Det er to oppgaver jeg er litt usikker på.

Oppgave 1:

Compute and simpify the following:
[symbol:rot] 12b^5 : 10 b

Jeg har løst dette til (12b^4)^1/2 = 12b^2, men et eller annet forteller meg at dette ikke helt stemmer.

Oppgave 2:

3 [symbol:rot] 54xy^2 : 3 [symbol:rot] 2x^2y^5

Jeg kom frem til svaret = 54/y^1

Er dette veldig veldig feil??
Integralen
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 525
Registrert: 03/10-2010 00:32

se lengre ned for riktig svar...
Sist redigert av Integralen den 12/03-2012 11:29, redigert 2 ganger totalt.
mela
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 13/04-2011 09:39

Hei

Takk for svaret.
Den første oppgaven har en kvadrat rot rundt hele brøken, Altså er den en stor kvadratrot rundt hele brøken, den er ikke delt for verdiene i nevner og teller.

Og når det kommer til oppgave to, så er jeg ikke helt sikker på om jeg skjønte din fremgansgsmåte.

siden du endrer opp med 3 [symbol:rot] 3, betyr det at du delte 54 i telleren på 2 i nevneren og fikk 27? og deretter forenklet du 27 til 3 [symbol:rot] 3??

Og i siste ledd så fjerner du xy^2??

Takk igjen men dette var litt vanskelig å skjønne for meg.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg lar integralen svare for seg, av ren høfflighet =)

Du mener nok

[tex]\large \sqrt{\frac{12 b^5}{10 b\,}\,} \, = \, \sqrt{\,\frac{2\,\cdot\, 6}{2 \,\cdot \, 5\,} \, \cdot \, \frac{b^5}{b}\,} \, = \, \sqrt{\frac{6}{5} \, \cdot \, b^{5-1} \, } \, = \, \sqrt{\frac{6}{4}} \, \cdot \, \sqrt{b^4\,} \:=\, \sqrt{5/6} \, \cdot \, b^2[/tex]

Bruker du latex, på forumet så blir det lettere å fortå deg =) Og det er veldig ett å bruke og

http://i.imgur.com/UWnxf.png

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165

Eventuelt kan du skrive det som sqrt( ( 12 b^5 ) / ( 10 b ) )

Og jeg likte ikke oppgavene læreren din gav deg, er artigere med oppgaver hvorsvaret faktisk blir pent. Under er en liste med faktorisering, og forenklingsoppgaver som jeg personlig foretrekker. De begynner på et ganske lett nivå, også øker vanskeligheten gradvis.

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=30739

Du burde klare å finne noe som passer deg der.

Og velkommen til forumet ! =) =) =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mela
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 13/04-2011 09:39

Takk for svaret og skal begynne å skrive oppgavene riktigere, skjønner at det fort blir vanskelig og forstå.

De oppgavene du ga link til er utrolig bra, men finnes det noe fasit? hvordan skal man ellers skjønne om man regner riktig i en innlærings prossess??


Takk igjen
Integralen
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 525
Registrert: 03/10-2010 00:32

Hei igjen(og takk for høfligheten nebu :] ),rot rundt hele brøken gir:


1)

[tex]sqrt{\frac{12b^5}{10b}}=\frac{sqrt{2} \sqrt{6}\sqrt{b^{5-1}}}{\sqrt{2}\sqrt{5}}=\sqrt{\frac{6}{5}}b^2[/tex]


Og man kan gå frem slik på den andre oppg.:
2)

[tex]\frac{3sqrt{54xy^2}}{3\sqrt{2x^2y^5}}=\frac{\sqrt{54xy^2}}{\sqrt{2x^2y^5}}=\frac{\sqrt{2}\sqrt{9}\sqrt{3}\sqrt{x}\sqrt{y^2}}{\sqrt{2}\sqrt{x^2}\sqrt{y^5}}=\frac{3\sqrt{3}\sqrt{x}\sqrt{y^2}}{\sqrt{x^2}\sqrt{y^5}}=\frac{3\sqrt{3}\sqrt{xy^2}}{\sqrt{x^2y^5}}=3\sqrt{3}x^{\frac{1}{2}-2}y^{1-\frac{5}{2}}=\frac{3\sqrt{3}}{\sqrt{x} y^{\frac{3}{2}}[/tex]

Håper dette var mer til hjelp.
Svar