Hvordan se sammenhenger? (trigonometri)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Onny
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 29/01-2012 15:23

Hei!
Jeg gjør blandede oppgaver som forberedelse til prøva som er på fredag.

Jeg klarer alt, men jeg bruker noe sykt lang tid fordi jeg f.eks. ikke ser at jeg kan bruke pytagoras setning istedenfor cossinus, sinus og arealsetningen.. Jeg bare ser ikke det...

Jeg klarer liksom å løse oppgaven, men det tar tid til jeg finner ut hvordan jeg gjør det..

Kan noen gi meg noen tips om hvordan jeg skal klare dette?

sorry, blei litt rart spørsmål! :D

btw: går på allmenn vgs 1
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Husk at når du skal bruke pythagoras, så trenger du en rettvinklet trekant, samt informasjon om lengden til to av sidene i trekanten. Dette kan du bruke til å finne den siste.

I mer generelle trekanter der vinklene i trekanten inngår, er det mer naturlig å bruke de ulike trigonometriske setningene.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Onny
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 29/01-2012 15:23

svinepels skrev:Husk at når du skal bruke pythagoras, så trenger du en rettvinklet trekant, samt informasjon om lengden til to av sidene i trekanten. Dette kan du bruke til å finne den siste.

I mer generelle trekanter der vinklene i trekanten inngår, er det mer naturlig å bruke de ulike trigonometriske setningene.
takk takk! men når det er 5-6 trekanter i en firkant så blir det vanskelig for meg! men jeg må vell bare prøve å se etter pytagoras hvis jeg ikke finner vinkler! :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Enkleste er vel også bare skrive opp hva du har, og hva du mangler.
Da kan en enkelt finne ut hvilken setning som er lurest å bruke =)

Er trekanten rettvinklet, og du mangler to sider: Pytagoras
Er trekanten 30-60-90 eller 45-45-90 og du har en side: Pytagoras
Er trekanten ikke rettvinklet og du har to sider, og en vinkel. Cos-setningen.
Er trekanten ikke rettvinkler og du har en side og to vinkler: Sinussetning
Har du alle sidene i en trekant og den ikke er rettvinklet: Herons formel :p
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar