Vektorregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Bilde

Skal vise med vektorregning at diagonalene i parallellogrammet halverer hverandre. Sliter med å finne ut hvordan jeg skal starte. Kan noen hjelpe meg i gang?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Det er greit å begynne å lage uttrykk for avstandene mellom de forskjellige hjørnene (uttrykt ved a og b). Videre må du uttrykke diagonalene på en måte som gjør at du får det ønskede resultatet :)
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Takk for svar!

Diagonalen [tex]\vec{BD}=-\vec{a}+\vec{b}[/tex]

Diagonalen [tex]\vec{AC}=\vec{a}+\vec{b}[/tex]

Problemet er hva jeg gjør med f.eks. [tex]\vec{BM}[/tex]. Om jeg setter den lik [tex]\frac{1}{2}\vec{BD}[/tex], forutsetter jeg jo det jeg skal vise. Altså må det være en annen måte?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

malef skrev:Takk for svar!

Diagonalen [tex]\vec{BD}=-\vec{a}+\vec{b}[/tex]

Diagonalen [tex]\vec{AC}=\vec{a}+\vec{b}[/tex]

Problemet er hva jeg gjør med f.eks. [tex]\vec{BM}[/tex]. Om jeg setter den lik [tex]\frac{1}{2}\vec{BD}[/tex], forutsetter jeg jo det jeg skal vise. Altså må det være en annen måte?
Min måte å gjøre denne på var, som du selv gjorde, sette
[tex]\vec{BD}=-\vec{a}+\vec{b}[/tex] og [tex]\vec{AC}=\vec{a}+\vec{b}[/tex]

Videre skal vi finne punktet der disse linjene krysser. Her kan du først sette [tex]\vec{AB}=\vec{a}[/tex]

Da kan du skrive [tex]\vec{AM}[/tex] på to måter;

1. [tex]\vec{AM}=x\vec{(a+b)}[/tex]

2. [tex]\vec{AM}=\vec{a}+y\vec{(-a+b)}[/tex]

Nå du setter disse lik hverandre får du to likninger med to ukjente og du finner et godt argument for beviset :)
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Ble visst en dobbelpost.. :(
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Jeg må visst ha dette med veldig små teskjeer :oops:

Jeg er med på måtene du uttrykker [tex]\vec{AM}[/tex] på. Når jeg setter uttrykkene lik hverandre, får jeg [tex]x \cdot \vec{a} + x \cdot \vec{b}=a-y \cdot \vec{a}+y \cdot \vec{b}[/tex]

Men jeg klarer ikke å se at dette beviser noe. Hvor er det jeg er blind? :?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Ingen grunn til panikk, den beste måten å lære på er å forstå alle steg av en fremgangsmåte 100% :)

Du har uttrykket: [tex]x \cdot \vec{a} + x \cdot \vec{b}=\vec{a}-y \cdot \vec{a}+y \cdot \vec{b}[/tex]

For at de to vektorene skal være like må:

[tex]x \cdot \vec{a} = \vec {a} - y \cdot \vec {a}[/tex]

og

[tex]x \cdot \vec {b} = y \cdot \vec {b} [/tex]

Da har du fått de to likningene som du ønsket. Om du nå løser disse vil du få svaret, som igjen vil være beviset :)
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Aha - nå begynner jeg å skjønne poenget, tror jeg :D

[tex]x \cdot \vec{a}= \vec {a} - y \cdot \vec {a} \\ x=\frac{\vec {a} - y \cdot \vec {a}}{ \vec{a}} \\ x=1-y[/tex]

og

[tex]x \cdot \vec {b} = y \cdot \vec {b} \\ x = \frac{y \cdot \vec {b}}{\vec {b}} \\ x=y[/tex]

Den andre ligningen er grei, men hva sier egentlig den første? Har jeg gjort noe feil der?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Du har likningene:

[tex]x \cdot \vec{a} = \vec {a} - y \cdot \vec {a}[/tex]

og

[tex]x \cdot \vec {b} = y \cdot \vec {b} [/tex]

Personlig foretrekker jeg innsettingsmetoden, men likninger med flere ukjente kan løses på flere måter (addisjon, innsetting, grafisk).

Starter med den nederste likningen. Den gir rett ut at [tex]x = y[/tex]

Dette settes inn i den øverste likningen:

[tex]x \cdot \vec{a} = \vec {a} - y \cdot \vec {a}[/tex]

[tex] x = y [/tex], dermed kan likningen skrives:

[tex]y \cdot \vec{a} = \vec {a} - y \cdot \vec {a}[/tex]

Flytter alle y'er over og får;

[tex] 2y \cdot \vec {a} = \vec {a} [/tex]

Vi kan dele på [tex] \vec {a} [/tex] og finner

[tex]y = \frac {1}{2} [/tex]

Siden [tex] y = x [/tex] er også [tex] x = \frac {1}{2}[/tex]
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Vet ikke hvorfor jeg gjorde dette så kronglete for meg selv - ligningssett burde jeg kunne :oops: Du skal ha tusen takk for tålmodigheten og super hjelp!
Svar