Spørsmål ang matteeksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Trykke på den andre firkanten i menylinjen -> velge "Skjæring mellom to objekter" -> trykke på funksjonene?

Evnt bare velge "nytt punkt", også klikke på skjæringspunktet.

Dog er det en lærer mest av å leke seg i geogebra, ganske moro når en få det til, om enn enda sårere når en står fast.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

Kan en virkelig bruke GeoGebra til å løse alle oppgaver som dette i en tentamen/eksamen, så lenge det ikke står spesifisert i oppgaveteksten hvordan den skal løses og at en husker å legge ved utskrift?
efc
Cayley
Cayley
Innlegg: 82
Registrert: 05/05-2010 12:49

Arctagon skrev:Kan en virkelig bruke GeoGebra til å løse alle oppgaver som dette i en tentamen/eksamen, så lenge det ikke står spesifisert i oppgaveteksten hvordan den skal løses og at en husker å legge ved utskrift?
Ja, så lenge det ikke står at en skal løse ved regning tror jeg alle digitale hjelpemidler er tillatt. Selv om en må regne ut er det veldig greit å kunne dobbelsjekke med Geogebra. Har du eksamen 4. juni?
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg ikke er veldig familiær med dette. Jeg vet at en i teorien kan bruke hva som helst til å løse en oppgave om det ikke står spesifikt hvordan den skal løses, men det virker bare merkelig, ettersom det ikke vises noen form for utregning om den bare slenger på en utskrift av GeoGebra.

Det stemmer at jeg har eksamen 4. juni. Grunnet noen (teite) skoleprosjekter har jeg dog ikke fått begynt å forberede meg ennå, selv om jeg har all forståelsen inne og kun mangler mengdetrening. Har du også eksamen den datoen?
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Jeg fikk beskjed av faglærer at jeg burde skrive hva jeg faktisk gjorde (i hovedsak funksjoner) i programmer jeg eventuelt tok i bruk under eksamen.
efc
Cayley
Cayley
Innlegg: 82
Registrert: 05/05-2010 12:49

kimjonas skrev:Jeg fikk beskjed av faglærer at jeg burde skrive hva jeg faktisk gjorde (i hovedsak funksjoner) i programmer jeg eventuelt tok i bruk under eksamen.
Ja det er nok en fordel. Tror dog det er stor forskjell fra sensor til sensor hvor nøye de er på det.
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Hva betyr «finn» i f.eks. «Finn F'(x)»? Må man da vise utregning eller kan man la f.eks. GeoGebra gjøre jobben?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Finn betyr akkurat det det står finn på den måten en selv vil.
Men husk at en eksamen skal måle kompetansenivået til elevene hva en elev faktisk kan. Hva som inngår i dette står på udir osv. Blant annet inngår det å kunne benytte seg av IKT hjelpemidler, og derivasjon osv.
Så om du vil ha toppkarakter må du vise at du har et godt kompetansenivå.
Selv vil jeg ikke si at det å skrive f'(x) inn i et program viser spesielt høy kompetanse.

Undertegnede regnet selv alle svarene sine for hånd, alle figurer på datamaskin, og sjekket alle svarene sine via IKT. Dette fungerte utmerket ;)

Og uansett hva du ghjør, så begrunn det... Bruker du IKT så skriv det, står det konstruer en figur så skal du forklare konstruksjoonen, bruker du derivasjonsregler skriv hvilke.. Alt slikt gir godt inntrykk.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Det høres rimelig ut :) Jeg er redd for å få dårlig tid, så jeg vil gjerne spare tid der jeg kan. Det mest fornuftige er kanskje å skrive alt for hånd bortsett fra grafer som gjøres i GeoGebra.
Svar