S1 linær optimering ;/

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Simen123
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 02/05-2012 16:36

Hei kunne noen hjelpe meg med denne oppgaven? jeg sitter helt fast

Et jernbaneselskap skal innrede et nytt togsett. Sitteplassene i toget er fordelt på første klasse og andre klasse. Selskapet ønsker å fordele setene slik at billettinntektene blir størst mulig. Etterspørselen er stor, så de regner med å selge alle billettene på hver avgang.

La x være antall seter på første klasse, og la y være antall seter på andre klasse.

Fordelingen av seter er gitt med følgende begrensninger:

60≤ y ≤ 400

0≤x≤150

y≤ -1/3x + 250

y≤-4/3x + 360

Billetprisen på første klasse er 820 kr per sete, og prisen på andre klasse er 465 kr per sete.

Bestem det antallet seter på første klasse og det antallet seter på andre klasse som gir selskapet størst mulig samlet inntekt per avgang.

Bestem hvor stor denne inntekten blir.

AGh :(
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Jeg er ikke så veldig flink med dette emnet, men er det ikke noe slik:

Plotte alle ulikhetene inn i ett koordinatsystem og så merke av området med koordinater som tilfredsstiller alle ulikhetene. Da skal den optimale kombinasjonen ligge på en av kantene slik som under:
Bilde
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Svar