Leksehjelp! Kvadratrot i nevneren, hvordan "fjerner&quo

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rubberduckchick
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 20/05-2012 14:28

Kvadratrot i nevneren, hvordan "fjerner"man den? Takk på forhånd!
Disse oppgavene har jeg problemer med:
a) kvadratroten av tre dividert på kvadratroten av tre addert med kvadratroten av 2
b) kvadratroten av substrahert med kvadratroten av b dividert med kvadratroten av a addert med kvadratroten til b

Hvordan skriver man de overnevnte brøkene uten kvadratrot i nevneren?
Kan dere i tillegg forklare hvorfor det er slikt?
efc
Cayley
Cayley
Innlegg: 82
Registrert: 05/05-2010 12:49

rubberduckchick skrev:Kvadratrot i nevneren, hvordan "fjerner"man den? Takk på forhånd!
Disse oppgavene har jeg problemer med:
a) kvadratroten av tre dividert på kvadratroten av tre addert med kvadratroten av 2
b) kvadratroten av substrahert med kvadratroten av b dividert med kvadratroten av a addert med kvadratroten til b

Hvordan skriver man de overnevnte brøkene uten kvadratrot i nevneren?
Kan dere i tillegg forklare hvorfor det er slikt?
Gang med samme kvadratrot oppe og nede.
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

Du kan jo gange med 1.

[tex]\frac{\sqrt{3}}{\sqrt{3} + \sqrt{2}} = \frac{\sqrt{3}(\sqrt{3} - \sqrt{2})}{(\sqrt{3} + \sqrt{2})(\sqrt{3} - \sqrt{2})} = \frac{3 - \sqrt{6}}{3 - 2} = 3 - \sqrt{6}[/tex]

Greier du den andre da?
b) kvadratroten av substrahert med kvadratroten av b dividert med kvadratroten av a addert med kvadratroten til b
Jeg antar du mener 'kvadratroten av a' her?
rubberduckchick
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 20/05-2012 14:28

Arctagon skrev:Du kan jo gange med 1.

[tex]\frac{\sqrt{3}}{\sqrt{3} + \sqrt{2}} = \frac{\sqrt{3}(\sqrt{3} - \sqrt{2})}{(\sqrt{3} + \sqrt{2})(\sqrt{3} - \sqrt{2})} = \frac{3 - \sqrt{6}}{3 - 2} = 3 - \sqrt{6}[/tex]

Greier du den andre da?
b) kvadratroten av substrahert med kvadratroten av b dividert med kvadratroten av a addert med kvadratroten til b
Jeg antar du mener 'kvadratroten av a' her?
jah! Glemte a-en ;) , men takk!
Svar