Hvilke lærebøker er best

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
monolith
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/05-2012 12:45
Sted: Stavanger

Hei. Jeg er ikke særlig begeistret over sinus sine lærebøker. Jeg er ikke helt i stand til å sette ord på hvorfor. Hvilke erfaringer har dere med mattebøkene på videregående nivå 1T, R1 og R2? Ser både Gyldendal (Sigma) og Aschehoug har egne utgaver av disse pensumene.
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

Jeg husker at læreren min en gang sa at Sigma har ganske tynn forklaringsdel, og er dermed ikke lett å lære fra på egen hånd, men at de til gjengjeld har gode oppgaver. Jeg kan ikke si så mye om dette selv, ettersom jeg ikke har noe å sammenlikne med, men jeg har fått inntrykk av at oppgavene er ganske gode der, etter det jeg har erfart.
Sist redigert av Arctagon den 12/06-2012 16:01, redigert 1 gang totalt.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Bilde
efc
Cayley
Cayley
Innlegg: 82
Registrert: 05/05-2010 12:49

Sigma har fungert utmerket for meg hvert fall. :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Konsensusen har lenge vært og jeg antar den fortsatt er at sinus er "best".
Uten at de fleste gir noen god grunn til hvorfor dette stemmer. Det kan også nevnes at det ikke finnes noen ultimat lærebok, men alle lærer forskjellig. Jeg har selv lest i R1 boken til Aschaug og Gyldendals Sigma. Da jeg gikk på videregående benyttet jeg selv Cappelen sine bøker for VG1 og VG3, mens Aschaug sin bok for VG2. Min mening er at alle bøkene ligger på det jevne, det er fordeler og ulemper med alle forlagene. Jeg holder en hårfin knapp på Sinus, da denne har flere oppgaver og er tidvis mer kortfattet.
Aschaug og Sigma har en tendens til å greie ut, uten å gå noe dypere.

Alle bøkene syntes jeg forklarer ting overfladisk, og ofte uten noen bakliggende tanker. Men dette er vel å forvente fra norske lærebøker, med tanke på den læreplanen de må følge.

Tilslutt vil jeg anbefale deg å lese litt i alle bøkene, det ligger ute noen kapiteler fra hvert forlag. Og biblioteket kan godt mulig ha bøkene og.
Det er opp til deg hvordan du selv lærer best.

Selv brukte jeg disse bøkene mest som støttelitteratur, og løste oppgavene i sinusbøkene. Var det noe jeg ikke forstod eller ikke syntes var bra nok forklart i boken, spurte jeg gjerne her på forumet. Eller søkte det opp på nettet. Og det stemmer fortsatt.

I korte ord:
Ikke støtt deg for mye til en bok (det er læreplanen som teller),
spør gjerne eksempelvis her,
gjør mye oppgaver
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Jeg likte sinus bedre enn sigma. I Sigma skal de liksom presse alt stoffet om hvert tema inn på to og to sider, ble litt komprimert. Er ikke akkurat fyldige forklaringer i sinus heller, generelt lite tekst i norske lærebøker i matematikk. Rart egentlig, siden det er rikelig med tekst i lærebøker i alle andre fag. Man trenger jo tekst for å forklare matematikken på samme måte som man trenger tekst for å forklare f.eks. fysikk og samfunssfag.
Sist redigert av svinepels den 12/06-2012 23:17, redigert 2 ganger totalt.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg får slenge mine 2 cents inn også?

Jeg sitter her med både Sinus OG Sigma. Det jeg merker er at Sinus forklarer ting litt bedre, og har en bedre oppgavesamling. Dette er helt avgjørende for min del, da oppgaveløsing er det jeg absolutt har størst nytte av.

Nå er jeg dog ferdig med pensumet selv, men gjennomgår det på nytt for å lage videoer, så det er derfor jeg har bøkene. Må si jeg bruker Sinus nesten 90% av tida. Sigma blir bare lagt til siden.
Bilde
monolith
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/05-2012 12:45
Sted: Stavanger

Da får jeg kanskje holde meg til Sinus. Lurer på om jeg skal plukke opp ei bok av Aschehoug og se om jeg liker den bedre, siden de fleste her har sagt lite godt om Sigma. Har dere irc-kanal forresten? Det hadde vært fantastisk, tnehe.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

har msn/skype :p
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar