Stamfunksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
JTss
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 10/07-2012 19:51

Hvordan finner jeg stamfunksjonen til

f(x)=5/x+6x^2 x>0

Oppgaven er som følger: Bestem stamfunksjonen til f, hvis grafen går gjennom punktet P(2,3)

Jeg ville prøvd noe som dette:
F(x)=5/x^2+12x

Kan det stemme?
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Ikke helt. Hjelper om du skriver litt hva du tenker for å komme dit?
Her ville jeg brukt et triks som heter delbrøkoppspalting.
Det vil si at vi skriver funksjonen på en litt annen form slik at den er mulig å integrere.
Det største hinderet i denne oppgaven er integrasjonen, så vi kan prøve oss på den først.

[tex]f(x)=\frac{5}{6x^2+x}=\frac{5}{x(6x+1)}\\\frac{5}{x(6x+1)}=\frac{A}{x}+\frac{B}{6x+1}[/tex]

Så begynner omskrivningen. Om du ikke er kjent med dette anbefaler jeg å lese det over, da det er en viktig omskrivning når man driver med integrasjon
JTss
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 10/07-2012 19:51

gundersen skrev:Ikke helt. Hjelper om du skriver litt hva du tenker for å komme dit?
Her ville jeg brukt et triks som heter delbrøkoppspalting.
Det vil si at vi skriver funksjonen på en litt annen form slik at den er mulig å integrere.
Det største hinderet i denne oppgaven er integrasjonen, så vi kan prøve oss på den først.

[tex]f(x)=\frac{5}{6x^2+x}=\frac{5}{x(6x+1)}\\\frac{5}{x(6x+1)}=\frac{A}{x}+\frac{B}{6x+1}[/tex]

Så begynner omskrivningen. Om du ikke er kjent med dette anbefaler jeg å lese det over, da det er en viktig omskrivning når man driver med integrasjon
Vet du hvor jeg kan finne noe lesestoff om dette?
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Du vil finne stoff om dette i R2-bøker. Men har Gundersen tolket brøken din rett? Hvis det skal stå [tex]\frac{5}{x} + 6x^2[/tex] er det bare å integrere ledd for ledd, altså [tex]5 \ln x + 2x^3[/tex].
Svar