vektorer.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Marijaa
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 26/07-2012 20:15

Punktet P har koordinatene (3,2). Punktet Q og R ligger på den vanrette linja y=10. Vektoren u=[1,2] har samme retning som PQ (vektor), og v=[2,1] har samme retning som PR (vektor). Bestem QR ved regning.

Jeg er så usikker på denne oppgaven. Jeg har prøvd ved hjelp av enhetsvektor men jeg får feil av en eller annen grunn. Jeg trenger virkelig hjelp og trenger at en viser meg framgangsmåten. Jeg skjønner alt mye bedre da. Tusen takk på forhånd


- jeg vet at jeg har stilt oppgaven før, men jeg trenger virkelig fort hjelp.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ok, så det du vet er følgende: y-koordinatene til Q og R er 10, ikke sant? Så det er x-koordinatene vi må tenke på. Du vet at hvis du står i P og går langs [tex]\vec{u} = [1,2][/tex] et visst antall ganger, havner du i Q. P har y-koordinat 2. Hvor mange ganger må du legge til [tex]\vec{u}[/tex] for å komme til Q? Ser du hvordan dette gir deg x-koordinaten til Q? Prøv å tenke på tilsvarende måte for R. :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Marijaa
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 26/07-2012 20:15

For at vi skal komme til Q må jeg gange vektoren u med 5, for å få 10 i y-aksen på en måte. :S Hvis jeg ganger v vektoren med 10 for at P skal få 10 i y-aksen blir svaret forsatt helt feil. Kan du vær så snill regne hele oppgaven for med ved hjelp av både ord og regning, jeg skjønner alt mye lettere. Jeg sliter personlig litt med norsken skjøner du.
Svar