Fysikk - elastisk fjær

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hermanoen
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 03/10-2011 16:05

Hei!

Har fysikkprøve i morgen, så det hadde vært flott om noen kan se hva jeg gjør feil her:

Ei fjær er presset sammen 1.2m og k=50 kN. Oppå fjæra er det plassert en kloss med massen 2.0 kg, når den forlater fjæra har den farten 190 m/s.
Jeg vil finne aksellerasjonen til denne klossen fra ro til den forlater fjæra.
Har løst dette på to måter og får to forskjellige svar:

1.
[tex]a=\frac{\sum F}{m}=\frac{kx-mg}{m}=\frac{50e3 N/m*1.2m-2.0kg*9.81m/s^2}{2.0 kg}=29990 m/s^2[/tex]

2. Bruker bevegelseslikning 4:

[tex]a=\frac{v^2-vo^2}{2s}=\frac{(190m/s)^2}{2*1.2m}= 15041 m/s^2[/tex]

Løsning 1 er altså omtrent dobbelt så stor som løsning 2.
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Hva sier fasiten?



Ser ikke helt hva du trenger å vite opplysningene om fjærkonstant osv for her. Du har jo farten når klossen forlater fjæra. Altså utgangsfarten.
Du vet lengden, altså strekningen. Du vet at farten i bunnen av bevegelsen er 0. Da sier jo den tidløse formelen hva akselerasjonen er fra 0 - 190m/s på 1,2 meter. Da trenger du ikke vite massen.


Skal du bare finne akselrasjonen? er det hele oppgaven? I såfall virker det rart for meg hvorfor de fyller deg med så masse opplysninger. Det eneste du trenger dem til er å evt finne farten vha bevaring av mekanisk energi for fjær.


Den øverste likningen har en litt vel voldsom akselerasjon spør du meg. Virker som tidløs formel får frem det beste svaret.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
hermanoen
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 03/10-2011 16:05

Nei, dette er bare en mellomregning. Aksellerasjonen på fjæra er egentlig uinteressant, for oppgaven går ut på å finne største høyde på klossen etter at den er skutt ut. 190 m/s har jeg regnet meg frem til.

Men lurer allikevel på hvorfor svarene blir så forskjellig.
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

For å finne strekningen må du jo bruke 190m/s som startfart. Og snu tidløs formel mhp s.


Hold deg til tidløs formel du, så skal det nok løse seg :)
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Svar