Sammensatte systemer i fysikk 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
damc
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 01/02-2012 15:01
Sted: kollemo
Kontakt:

Et lokomotiv med masse 20*10^3 kg drar en vogn med masse 5.0*10kg^3. vognen får en akselerasjon på 2.0 m/s^2. Vi ser bort fra all motstand mot vognens bevegelse. Hvor stor kraft virker på vognen ved koblingen K? Hvor stor kraft virker på lokomotivet ved K?

Som svar får jeg 10 kN og dette stemmer overens med fasiten, men det jeg lurer på er om hvordan denne kunne bli løst om man bestemme seg for lokomotivet som system. Da får jeg 30 kN, noe som er helt på jorde. [/sup]
Damc
Bilde
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Du må tenke at vognen foran "drar" vognen bak. Altså det er masse og akselerasjonen til den forreste vogna som bestemmer snorkraften på den bakerste. Akselerasjonen blir jo selvfølgelig bestemt ut av hele systemet.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Zeph
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 162
Registrert: 20/03-2012 20:58

Du kan ikke løse denne oppgaven mens du ser på hele oppgaven som ett helt system, som MrHomme her sier. Da blir svaret feil, som du viser oss ;)
Bachelor i Fysikk @ UiB
Svar