artimetisk rekke - r2 pensum

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei, sliter med det emnet. Kan noen hjelpe meg med forklaring, takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Hva sliter du med?

Oppgavene?
Bevis?
Konseptet?

Vet du hva en aritmetisk rekke er?

Er 1, 1, 2, 3, 4, en aritmetisk rekke?
Er 1, 2, 4, 8, 16 en aritmetisk rekke?
Er 1, 3, 5, 7, 9 en aritmetisk rekke?
Er 1, 1, 1, 1, 1 en aritmetisk rekke?
Er -6, -4, -2, 0 en aritmetisk rekke?
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Rembrandt, du skriver daglig innlegg hvor du nevner emner innen matematikk du sliter med, og du ber om forklaringer og eksempler. Selv gjør du minimalt for å forklare hvilke deler av emnene du ikke forstår.

Ikke bare er dette en imponerende oppvisning i latskap i mine øyne, men det er utvilsomt en lite nyttig måte å lære faget på.

Her er noen tanker jeg har gjort meg:

1. Det er helt normalt å "slite" med et emne når du blir introdusert til det for første gang. Å lære matematikk er en krevende prosess, og ukjent stoff vil alltid være abstrakt før du har jobbet nok med det. Det betyr ikke at du sliter med stoffet. Det er en naturlig del av læringsfasen.

2. Når du skal lære matematikk, er det du som er nødt til å gjøre arbeidet. Å tro at noen kan lære deg matematikk er naivt. Du er den eneste som kan lære deg selv matematikk. Du er nødt til å brette opp ermene, og gjøre et dypdykk i oppgavematerien som finnes. For ethvert emne finnes det oppgaver av forskjellig vanskelighetsgrad. Begynn med oppgaver du klarer å løse, og øk vanskelighetsgraden etter hvert.

Du behøver ikke en forklaring av hva en aritmetisk rekke er. Et googelsøk eller en titt i læreboka vil gi deg mer enn nok informasjon om hva en aritmetisk rekke er.

Dersom du etter grundig forarbeide ikke har klart å finne ut av hva en aritmetisk rekke er, kan du forfatte et innlegg på formen:
Jeg har lest definisjonen av en aritmetisk rekke, som lyder:
En aritmetisk rekke er en rekke der differensen mellom leddene er konstant, det vil si at rekken er summen av en aritmetisk følge.

Hva betyr det at differensen er konstant?
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hva skylder Artimetisk rekke fra Geometrisk rekke?

Jeg forstår ikke forskjellen på de to og håper noen kan forklare meg enkelt prinsipp på dette..det er alt jeg ber om, på forhånd takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Generelt er rekker summen av alle leddene i en følge.

Aritmetiske rekker er summen av alle leddene i følger der differensen mellom to ledd alltid er konstant. Eksempler er: 1+2+3+4+5+... eller 5+10+15+20+25+...
Her er differensen mellom leddene hhv. 1 og 5.

En geometrisk rekke er summen av geometriske følger. Her er forholdet (altså ikke differensen) mellom to foregående ledd konstant.

Altså for eksempel 1 + 1/2 + 1/4 + 1/8 + ... eller 1+3+9+27+...
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hva er teknikken for å se om rekken er artimetisk eller geometrisk?

Hvordan kan du se med et øyekast evt. teknikk at de to skiller fra hverandre?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Det letteste er nok å kjenne igjen en aritmetisk rekke. Prøv å se om det er et tall du kan legge til hver gang for å komme til det neste tallet. Er det det, er den aritmetisk.

For å sjekke om den er geometrisk er kan du forsøke å dele noen ledd på det leddet som kommer før. Hvis dette stemmer hver gang, er den geometrisk.
Svar