Trenger tips til å forstå oppgaven fra eksamen R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... R2_V11.pdf

Hei,

jeg lurer på om noen kan forklare meg oppgave 1 C vår 2011 eksamen i R2.

Jeg forstår hvordan det kommer frem til løsning, men er usikker på den begrensningen 1 [symbol:integral] -1 og lurer på om hvordan skal jeg kunne se at det gjelder for halve sirkel og ikke hele, og at det er gjeldende for øvre del av sirkel og ikke nedre.

Ser frem til konstruktivt tilbakemelding.

På forhånd takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ligningen for en sirkel med radius 1 og sentrum i origo er [tex]x^2 + y^2 = 1[/tex]. Løser vi for y får vi: [tex]y = \sqrt{1-x^2} \ \vee \ y = -\sqrt{1-x^2}[/tex].

Den som har positivt fortegn er alltid positiv. Den må altså, for hver x-verdi, gi oss y-verdien til det tilhørende punktet på den øvre delen av sirkelen. På samme måte må den med negativt fortegn gi oss y-verdien til alle punktene på den nedre delen av sirkelen.

Når vi integrerer [tex]y = \sqrt{1-x^2}[/tex] og x går fra -1 til 1, så finner vi arealet under mellom den øvre sirkelbuen og x-aksen, fra x = -1 til x = 1. Fra figuren ser vi at det er arealet av hele den øvre delen av sirkelen. Det er altså [tex]\frac{1}{2} \cdot \pi \cdot 1^2 = \frac{\pi}{2}[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

En annen måte å tenke på er at arealet av sirkelen er [tex]\pi\cdot1^2=\pi[/tex]

Og av symmetri grunnen som Vektormannen beskriver, vil integralet bli:

[tex]\int_{-1}^1 sqrt{1-x^2}dx=2\int_0^1 sqrt{1-x^2}dx[/tex]

[tex]\int_0^1 sqrt{1-x^2}dx[/tex] vil være[tex]\frac{\pi}{4}[/tex]

[tex]2\cdot\frac{\pi}{4}=\frac{\pi}{2}[/tex]

Kanskje dette var litt over pensum, men jeg lar nå det stå hvis andre skulle være interessert.

Edit: 6 posts til 5000 nå Vektormannen. Gratulerer på forskudd :D
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Andreas, hvordan fikk du 2 fra intet?

Vektormann takk for svaret.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Integralet fra 0 til 1 er pi/4, og du ser via symmetri at intgralet fra -1 til 0 er det samme. Altså ganger ha med 2.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Takk dan, men kan du forklare meg enhetssirkel. Jeg blir forvirret, på forhånd takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Vel, enhetssirkelen er en sirkel med radius 1 slått om origo i et x-y-koordinatsstem.


Hvis vi vil ha en formel for sirkelen, kan vi tenke på alle punkter som ligger i avstand 1 fra origo, altså at x^2 + y^2 = 1.

Løser du mhp. y, får du en eksplisitt formel med x som variabel for halvsirkelen fra -1 til 1. y = sqrt(1-x^2).

Denne er symmetrisk om x = 0, og arialet er altså like stort under begge halvsirklene.
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Rettelse: under begge halvdelen, hvis vi lar y-aksen dele sirkelen
Svar