Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
hei, skal ha prøve denne uka og skjønner ingenting av det "mindre enn og større enn" med fortegslinje. Kan noen hjelpe meg?
Eks:
-er det riktig å tenke at eks 1(3-x)(2-x)>0 og det blir da (x-3)(x-2)
hvis vi eks tenker tallet 2, da blir den første (2-3=-1) og (2-2=0)
Da blir det x>3 U x<2 ??
- Og jeg klarer å tegne fortegnslinje, bare ikke skjønne hvordan vi kan se svaret fra den?
Is it better to try and fail than to not try at all !
Fortegnsskjema er noe mange har problemer med. Kort sagt er ideen veldig enkel, vi lager et skjema for å beskrive hvor en funksjon er positiv og negativ. Dersom en funksjon kan skrives som summen av to andre mindre funksjoner. For eksempel [tex]f(x)=a\cdot b[/tex]. Der [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex], er funksjoner. Så [tex]f[/tex] er positiv dersom både [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] er positiv, eller om både [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] er negativ. Dersom [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] har motsatte fortegn er [tex]f[/tex] negativ. Det samme kan bli sagt om en brøk. For en bedre gjennomgang av dette se lenkene under
Nebuchadnezzar skrev:4.) Hvordan kan jeg tegne fortegnsskjema?
Fortegnsskjema er noe mange har problemer med. Kort sagt er ideen veldig enkel, vi lager et skjema for å beskrive hvor en funksjon er positiv og negativ. Dersom en funksjon kan skrives som summen av to andre mindre funksjoner. For eksempel [tex]f(x)=a\cdot b[/tex]. Der [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex], er funksjoner. Så [tex]f[/tex] er positiv dersom både [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] er positiv, eller om både [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] er negativ. Dersom [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] har motsatte fortegn er [tex]f[/tex] negativ. Det samme kan bli sagt om en brøk. For en bedre gjennomgang av dette se lenkene under