Fysikk - finne hellingsvinkel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Hei.

Et eksempel i ERGO Fysikk 2 er som følger:

Vi slipper en bil ned et skråplan. Følgende funksjon beskriver strekningen bilen har kjørt ved en hver tid:

[tex]s(t) = 1,72t^2[/tex]

Vi antar at [tex]v_0 = 0[/tex], og gjennom dobbeltderivasjon har vi at [tex]a = 3,44 m/s^2[/tex]. Farten er gitt ved:

[tex]v(t) = 3,44t[/tex].


I en oppgave senere i kapitlet (i seksjonen som omhandler Newtons lover og komponering/dekomponering av vektorer) blir vi bedt om å bruke opplysningene gitt over til å finne hellingsvinkelen til skråplanet. Her står jeg fast! Jeg ser jo at jeg bruke formelen for [tex]s(t)[/tex] til å finne lengden av hypotenusen i den rettvinklede trekanten skråplanet former, men jeg er jo også avhengig av å finne en av de to andre lengdene for å kunne finne vinkelen. Finner heller ikke ut noen dekomponeringsmetode som vil kunne funke her. Setter dermed stor pris på hjelp!
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kan du heller finne vinkelen mellom akselerasjonsvektoren til bilen og tyngdeakselerasjonen? Den vinkelen vil jo være nært beslektet med skråplanvinkelen, ikke sant?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Ah, det funket ja :). Tusen takk. Tenkte rett og slett ikke over denne muligheten!
Tomatsaus
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 04/02-2010 17:10

Bumper denne tråden da jeg står fast på samme oppgave. Skjønner at vinkelen mellom akselerasjonsvektoren til bilen og tyngdeakselerasjonen er 90-x der x er hellingsvinkelen, men vet ikke hvordan jeg finner den.
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

En annen mulighet er å finne farten på bunnen av helningen. Det er når farten er størst. Da kan du bruke bevaringsloven til å finne høyden. Da er det enkelt å finne vinkelen vha skalarproduktet.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Tomatsaus
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 04/02-2010 17:10

Problemet er at jeg ikke vet hvor bunnen av hellningen er.
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Tomatsaus skrev:Problemet er at jeg ikke vet hvor bunnen av hellningen er.

Joda. Det er bare å finne toppunktet til fartsfunksjonen ;)
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Tomatsaus
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 04/02-2010 17:10

Men den har ingen toppunkt. Den stiger bare i det uendelige.
Fawad

Til dere som kommer senere.
Glemte to streker under svaret. Bilde
Svar