Fysikk2 eller Matematikk X?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
KristiianG
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 01/02-2013 18:21

Hei! :-)

Jeg går VG2 nå og står ovenfor valg av fag for neste år. Har etter litt fram og tilbake kommet fram til at jeg skal ha Kjemi 2 og Teknologi og Forskningslære. MEN, jeg har tenkt til å ta et tredje fag(har R2 i år, og trenger egentlig bare to fag), og står mellom Fysikk 2 eller Matematikk X :-)

Noen som har noen forslag til hva jeg burde velge, ettersom hva som er morsomst, man lærer mest av eller hva som er mest aktuelt på studier videre(NTNU)?

Hadde satt enormt pris på et svar, på forhånd, takk! :-)[/b]
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Det er ganske vesentlig hva du skal studere videre på NTNU. Om du skal gå inn i matematikk vil selvfølgelig matte x være flott da du får lære mye om tallteori og komplekse tall. Det gir deg en grunnleggende forståelse for disse temaene som gjør det lettere å bygge videre senere.

Når det er sagt, så vil jeg si at fysikk 2 er et viktigere fag videre om du skal fortsette med fysikk. Det er et større fag og et mye større pensum. Men som sagt, det er vesentlig hva du skal studere :)

EDIT;
Med tanke på at du går i 2. klasse, om du ikke tenker å hoppe rett til universitetet, men å gå 3. klasse ville jeg kanskje gått for matte x, så kan du heller ta fysikk 2 neste år.
KristiianG
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 01/02-2013 18:21

fuglagutt skrev:Det er ganske vesentlig hva du skal studere videre på NTNU.
Er ikke helt sikker på hva jeg skal studere enda. Blir mest sannsynlig et eller annet sivilingeniør-studium, kanskje medisin, men som sagt, er ikke sikker.

Har du hatt noen av fagene, og har du evt noen meninger om hva jeg burde velge ut ifra det? (Er glad i matte, og deler av pensumet i Fys1. Har 5 i begge fagene) :-)
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Jeg har hatt begge fagene, og har fått godt utbytte av begge. Igjen er det veldig avhengig av hvilket sivingstudium du velger. I medisin tror jeg ikke du vil få veldig bruk for dem (men ta dette med en klype salt, da både statistikken/sannsynligheten og praktiske utnyttelser av teorien i fysikk2 kan være til hjelp).

Noen idéer til hva slags siving du eventuelt ville valgt?

Jeg likte forøvrig begge fagene, men spesielt matte x da jeg er glad i den type matematikk. Det er også et godt fag for den grunnleggende forståelsen av matematikk, da tallteori blir diskutert :)
KristiianG
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 01/02-2013 18:21

Jeg vet ikke, har ikke satt meg så inn i det enda.
De temaene som tas opp i Fys2 og X vil jo komme opp senere også, hvis jeg får bruk for det, men er bare litt usikker på hva jeg vil få best nytte av å allereda ha vært igjennom :p

Læreren min(han som har x-matte neste år) sa at Fys 2 er et modningsfag man generellt får veldig mye ut av ved at man blir smartere av det, og x mer er et kosefag hvor man leker litt med tall. Utifra det så ser jeg nok at Fys2 er det jeg vil få mest nytte av, mens jeg føler jeg har litt mer lyst på x, ettersom det høres mer interessant og morsomt ut! :) Ah, vanskelig valg...
Putekrig
Cantor
Cantor
Innlegg: 130
Registrert: 07/10-2010 16:19

Hva slags skole er det som setter opp Fysikk 2 samtidig med Matte X?!?!

Jeg har hatt begge fagene, og likte begge veldig godt. Vil likevel klart anbefale Fysikk 2. Det er også moro, og har desidert størst verdi for deg videre med tanke på grunnlag til videre studier. MatX er som du sier morsomt, men det er også bare det. Lek.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Matte x er egentlig ment som et vg2 fag, mens fysikk2 er ment som et vg3 fag, så er ikke så veldig rart om de er plassert samtidig ;)
Putekrig
Cantor
Cantor
Innlegg: 130
Registrert: 07/10-2010 16:19

fuglagutt skrev:Matte x er egentlig ment som et vg2 fag, mens fysikk2 er ment som et vg3 fag, så er ikke så veldig rart om de er plassert samtidig ;)
Ja, jeg vet. Jeg tok også X på VG2. Men det virker som om TS allerede hadde fire (eller fem?) fag på VG2, og da likevel uten MatX. Samtidig kan han velge det nå i VG3, men da på bekostning av Fysikk 2. Det kunne heller krasjet med Bio2 eller noe sånt.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Off, ser at jeg leste feil igjen og at han starter i vg3. Da ville jeg nok (personlig) valgt fysikk2 da jeg (igjen personlig) tror jeg ville fått mest igjen for det :)
KristiianG
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 01/02-2013 18:21

Stemmer, går VG2 nå og skulle velge mellom et av fagene for VG3. Har vært med på et kurs på skolen min hvor vi tok T matte i 10.klasse, R1 på VG1 og holder nå på med R2 på VG2 :) Så X er da et slags ekstratilbud til de som har lyst på det :-)

Tusen takk for tipsene, endte forresten opp med å velge Fysikk 2, så det blir bra :-)
Svar