Sannsynlighet: Svar som brøk eller desimaltall?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Heisann,

Jeg jobber for tiden med sannsynlighet og akkurat nå var jeg ferdig med en oppgave som inneholder kombinasjoner og hvor jeg følte det var naturlig å skrive med desimaltall.

Fasiten skriver det med brøk.

Betyr det noe i forhold til sensur hvordan jeg skriver det, så lenge jeg viser utregningen?
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Brøk gir jo et mer presist svar enn en avrundet desimal, det skjønner jeg.

Men i nevnte oppgave følte jeg ikke at det var naturlig å taste svaret som brøk ettersom jeg regnet det ut med kalkulator (combinations).
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Det kan bli trukket littegran av en sensor som er litt pirkete, og det er også bedre med et nøyaktig svar. Vil anbefale deg å prøve å bruke brøker når det går an.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Thanks!

Då får jeg prøve. Men det er litt vanskelig å vite når man bruker kalkulator og mange operasjoner, men man kan kanskje få svaret som brøk på kalkulator?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Du kan få svaret som brøk på noen kalkulatorer hvertfall ;) Prøv å lese bruksanvisningen, så får du kanskje svaret!
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

TI-83.

Får se hva jeg finner ut.

Forresten, TI-83 er vel en god nok kalkulator til både R1 og R2?

Den var ihvertfall det den tiden det het 2MX og 3MX ;)
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Joda, så lenge den kan tegne grafer så skal det være nok. Den bør kunne regresjon også, men på eksamen får du ha med datamaskin, så du kan laste ned programmer som er mer avanserte. Det kan være til hjelp på blant annet tegning av plan og vektorer i rommet.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Får man med datamaskin altså? Med internettilgang?

Det var nytt for meg, men så er det en stund siden jeg gikk på skole.

Er det slik at man får med boken også, eller hørte jeg feil? :)
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Eksamen(skriftlig) er delt i to deler. Den første er helt uten hjelpemidler. På den andre får du ha med deg alle hjelpemidler som ikke er kommuniserbare. Dette innebærer PC (ikke internett), bøker, kalkulator og evt tilleggsnotater o.l.
Svar