Vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Hei!

Jeg har akkurat startet med kapittelet om vektorer. Men jeg trenger en liten forklaring på hvordan denne oppgaven kan løses:

Tegn tre punkter som ikke ligger på linje. Hvor mange forskjellige vektorer kan du trekke mellom punktene?

Har tegnet tre punkt, dro linjer mellom og fikk en trekant. Jeg fikk da tre linjer/piler og da tre vektorer slik jeg ser det..

Håper noen kan hjelpe med å få igang forståelsen av vektorer.. :wink:
Proas
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 07/02-2013 18:42

Hei!
Ettersom vektorer er retningsbestemte vil du kunne lage 6 vektorer.

Kall punktene A, B, og C. Da kan du lage vektorerene AB, BA, AC, CA, BC og CB (alle skal ha vektorpil over seg, men jeg klarer ikke å lage det på pcen).

Var det til hjelp?
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Tusen takk for svar og god hjelp! :D

Et lite kontrollspørsmål for å se om jeg har skjønt det:
om man laget f. eks 4 punkt i stede for 3, og fikk et rektangel, ville svaret også da vært 8 vektorer? Ettersom det blir på samme måte - de vil kunne gå fra A til D og fra D til A?
(AB, BC, CD, DA, BA, CB, DC, AD)
Proas
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 07/02-2013 18:42

Dersom du skal lage så mange vektorer som mulig (som vel var oppgaven du hadde) så kan vektorene også gå fra D til C og B og omvendt. Altså BD, DB, CD og DC, i tillegg til de du hadde.

Prøv å tegne en firkant (helst ikke at rektangel ettersom man da får to og to like vektorer f. eks. AB og DC). Deretter setter du streker mellom alle punktene, også de som går diagonalt. Vektorene mellom punktene blir da antall linjer ganger to, ettersom det er en vektor i hver retning langs linja. Da ser du at du får 12 og ikke 8 vektorer.

Ble dette en veldig dårlig forklaring? :P
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Ikke dårlig forklart i det hele tatt! Så når oppgaven spør om så mange som mulig, er også diagonalene lov å trekke - det er notert :D

Bare et spørsmål til det du skrev:

da du skrev de 4 vektorene jeg ikke hadde funnet, skrev du: "..så kan vektorene også gå fra D til C og B og omvendt. Altså BD, DB, CD og DC, i tillegg til de du hadde."

Jeg tegnet figuren og den ene diagonalen må vel gå AC og CA i stede for DC og CD? - de sistnevnte tok jeg med da jeg fant vektorene rundt selve figuren.
Proas
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 07/02-2013 18:42

Sorry! Min feil, leste tydeligvis ikke nøye nok :wink:

Var AC og CA du manglet, ja. Ville bare teste om du fulgte med vet du. :wink: hehe
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Hehe, den er god! :wink: Akkurat sånn det skal være!

Velkommen til forumet forresten! Og tusen takk for god hjelp :D
Svar