Tan minus en potens

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
wagashi
Cayley
Cayley
Innlegg: 99
Registrert: 03/01-2013 21:30

Hei, hva tilsvarer det egentlig?

Jeg finner ikke det på kalkulatoren og må nok taste inn manuelt, men jeg finner ikke svar på internettet, håper noen av dere vet hvordan å skrive [tex]tan^-1[/tex] på en annen måte. Takk på forhånd.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

[tex]\tan^{-1}[/tex] betyr "invers-tangens" og er den såkalte inversfunksjonen til tangens. Tangens er en funksjon som tar inn en vinkel og så gir den ut forholdet mellom motstående og vedliggende katet i en rettvinklet trekant med den vinkelen, ikke sant? [tex]\tan^{-1}[/tex] gjør det motsatte: Den tar inn et slikt forhold og sier hvilken vinkel det da må være i trekanten. Det er viktig å merke seg at [tex]\tan^{-1}(x)[/tex] ikke er det samme som [tex]\frac{1}{\tan(x)}[/tex].

Hvordan du taster det på kalkulatoren kommer vel litt an på hvilken type det er. På mange kalkulatorer trykker du SHIFT (eller tilsvarende) og så på TAN.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
wagashi
Cayley
Cayley
Innlegg: 99
Registrert: 03/01-2013 21:30

Vektormannen skrev:[tex]\tan^{-1}[/tex] betyr "invers-tangens" og er den såkalte inversfunksjonen til tangens. Tangens er en funksjon som tar inn en vinkel og så gir den ut forholdet mellom motstående og vedliggende katet i en rettvinklet trekant med den vinkelen, ikke sant? [tex]\tan^{-1}[/tex] gjør det motsatte: Den tar inn et slikt forhold og sier hvilken vinkel det da må være i trekanten. Det er viktig å merke seg at [tex]\tan^{-1}(x)[/tex] ikke er det samme som [tex]\frac{1}{\tan(x)}[/tex].

Hvordan du taster det på kalkulatoren kommer vel litt an på hvilken type det er. På mange kalkulatorer trykker du SHIFT (eller tilsvarende) og så på TAN.

Skjønner, men hvordan å taste en annen måte hvis det fins ikke tan-1?
Ah, jeg fant shift og fikk opp tan-1-funksjonen. Tusen takk! :)
Svar