Rasjonal funksjon-eksamen oppg S1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 373
Registrert: 24/04-2010 15:11
Sted: På jorden

Hei, jeg har en oppg som har denne funksjonen 2x-3/2x+6
Her skal jeg tegne grafen til f. Velg x-verdier i intervallet (-6,6)

Hva menes med intervallet? skal jeg bare velge hvilket som helst tall mellom
-6 og 6?

Når jeg skal tegne grafen, skal jeg bare tegne ca. hvordan den skal bli? :)

takk på forhånd :D
Is it better to try and fail than to not try at all !
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

2x-3/2x+6 skal faktisk tolkes som [tex]2x-\frac{3}{2x}+6[/tex] siden divisjon gjøres før addisjon og subtraksjon.

Husk parenteser når du skal skrive brøker. Om du mener [tex]\frac{2x-3}{2x+6}[/tex] så burde du heller skrevet (2x-3) / (2x+6).

Hvilken er det snakk om? ;)

Når du skal tegne grafen så kan du velge så mange verdier du vil, i intervallet. For eksempel kan du ta alle heltallene. -6, -5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6. Da vil du kunne tegne grafen ganske fint. Eventuelt kan du bare ta partall hvis dette blir for mye.

Bare bruk så mange som du føler er nødvendig for å tegne en høvelig fin graf. :)
Bilde
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 373
Registrert: 24/04-2010 15:11
Sted: På jorden

takk :)
Det jeg gjorde var:
den vertikale asympoten er x=-3 og horisontale er på y=1 det vil si at de to "linjene" skal være innenfor den streken.

etter jeg eks har valgt partallene (-6,6)
f.eks 2, da får jeg x=0.1

men har glemt hvordan man finner y her? :) eller må man finne y i det hele tatt?

Husker ikke helt siden jeg ikke finner noen oppg i boka, før trenge vi bare å finne bruddpunkt, vertikale asympoten og horisontale asympoten :)
Is it better to try and fail than to not try at all !
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

y er det samme som f(x) når vi snakker om funksjoner. Så y i punktet der x=0.1, blir bare f(0.1). :)
Bilde
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 373
Registrert: 24/04-2010 15:11
Sted: På jorden

ogja, tusen takk :D
Is it better to try and fail than to not try at all !
Svar