Induksjon (fysikk)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Hei, vi har en metallring som faller fritt før den faller gjennom et homogent avgrenset magnetfelt, der feltlinjene går inn i arket. Jeg har blitt gitt påstanden om at det går elektrisk strøm i samme retning øverst og nederst i magnetfeltet. Jeg vet fra Lenz regel at dette ikke stemmer, men jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor.

Er forklaringen så simpel som at et homogent magnetfelt har sør og nordpol? Hvordan kobler vi da dette opp mot strømretning? I begge tilfellene vil jo feltlinjene gå inn i arket, og videre vil strømmen ha samme retning...?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

I det ringen kommer inn i magnetfeltet øker fluksen i gjennom ringen. Mens i det ringen forlater feltet avtar fluksen. Hva skjer da med strømmens retning i ringen i de to tilfellene?
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Ok, så vi får motsatt fortegn av den induserte spenningen, noe som medfører at vi får to ligninger med motsatt fortegn på.

\epsilon = Blv

Noe, som gir oss en relasjon mellom B og F som gir motsatt fortegn. Er dette riktig?
Nibiru
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 14/10-2012 16:26

Det kan hende at det du sier er rett, men jeg forstår ikke helt det. Slik tenker jeg hvertfall: som ettam har sagt så vil fluksen øke når ringen nærmer seg magnetfeltet. Da vil det induseres et magnetisk felt i motsatt retning av det opprinelige feltet. Altså peker det induserte feltet ut av papiret. Så bruker du høyrehåndsregelen. Tommelen peker i feltets retning, og da ser du at strømmen går mot klokka.

Når ringen forlater feltet, vil det induseres et magnetisk felt i samme retning som det opprinelige feltet. Retningen til det induserte feltet er altså inni papiret. Da må strømmen gå med klokka.
Svar