Hei!
Jeg har jobbet meg godt igjennom matteboka nå, og har derfor noen spørsmål til en del av løsningsforslagene.
2.22 a)
- bruk tallene fra oppgave 2.20 og 2.21 til å finne ut hvor mange dager hver av de 27 elevene ikke spiste den matpakken de hadde med seg.
Her skjønner jeg ikke hvordan jeg skal finne frem til det, og har derfor sett i løsningsforslaget. Dette gjorde meg ikke mye klokere. Kunne noen være så snill og forklare meg?
http://sinus2p.cappelendamm.no/c810768/ ... tid=825926
2. 42 b)
- omtrent hvor mange timer snakket hver nordmann i mobiltelefonen i 2003 og i 2010 etter å ha ringt selv?
Tabellen ser dere øverst på oppgaven (linken). Her tok jeg [tex]\frac{4537000000}{4500000}[/tex] og tenkte så å dele dette på 3600 for å få antall timer. Kan noen forklare hvorfor de her deler minuttene på antall innbyggere * 60 ?
http://sinus2p.cappelendamm.no/c810770/ ... tid=825928
Trenger hjelpende forklaring på utregningen
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Fordi tiden er oppgitt i minutter, og for å gjøre det om til timer slik det blir spurt om i oppgaven, deler man på 60. Man deler med antall nordmenn fordi det blir spurt etter tid per nordmann.2. 42 b)
- omtrent hvor mange timer snakket hver nordmann i mobiltelefonen i 2003 og i 2010 etter å ha ringt selv?
Tabellen ser dere øverst på oppgaven (linken). Her tok jeg og tenkte så å dele dette på 3600 for å få antall timer. Kan noen forklare hvorfor de her deler minuttene på antall innbyggere * 60 ?
For å løse denne oppgaven må du bare sammenligne de to tabellene. I den ene tabellen ser du hvor mange som tok med seg matpakken de forskjellige dagen, og i den andre ser du hvor mange som spiste matpakken de forskjellige dagene. Ved å se hvor mange som tok den med, og sammenligne det med hvor mange som spiste den, vil du altså se hvor mange som ikke spiste matpakken de hadde med.2.22 a)
- bruk tallene fra oppgave 2.20 og 2.21 til å finne ut hvor mange dager hver av de 27 elevene ikke spiste den matpakken de hadde med seg.
Her skjønner jeg ikke hvordan jeg skal finne frem til det, og har derfor sett i løsningsforslaget. Dette gjorde meg ikke mye klokere. Kunne noen være så snill og forklare meg?
http://sinus2p.cappelendamm.no/c810768/ ... tid=825926
Tusen takk for svar!EirFyh skrev:Fordi tiden er oppgitt i minutter, og for å gjøre det om til timer slik det blir spurt om i oppgaven, deler man på 60. Man deler med antall nordmenn fordi det blir spurt etter tid per nordmann.2. 42 b)
- omtrent hvor mange timer snakket hver nordmann i mobiltelefonen i 2003 og i 2010 etter å ha ringt selv?
Tabellen ser dere øverst på oppgaven (linken). Her tok jeg og tenkte så å dele dette på 3600 for å få antall timer. Kan noen forklare hvorfor de her deler minuttene på antall innbyggere * 60 ?
For å løse denne oppgaven må du bare sammenligne de to tabellene. I den ene tabellen ser du hvor mange som tok med seg matpakken de forskjellige dagen, og i den andre ser du hvor mange som spiste matpakken de forskjellige dagene. Ved å se hvor mange som tok den med, og sammenligne det med hvor mange som spiste den, vil du altså se hvor mange som ikke spiste matpakken de hadde med.2.22 a)
- bruk tallene fra oppgave 2.20 og 2.21 til å finne ut hvor mange dager hver av de 27 elevene ikke spiste den matpakken de hadde med seg.
Her skjønner jeg ikke hvordan jeg skal finne frem til det, og har derfor sett i løsningsforslaget. Dette gjorde meg ikke mye klokere. Kunne noen være så snill og forklare meg?
http://sinus2p.cappelendamm.no/c810768/ ... tid=825926
Jeg forstod dessverre fortsatt ikke tankegangen bak løsningsforslaget på 2. 22 a) dessverre...
Oppgaven står i første innlegg: "- bruk tallene fra oppgave 2.20 og 2.21 til å finne ut hvor mange dager hver av de 27 elevene ikke spiste den matpakken de hadde med seg."Aleks855 skrev:Vet ikke hva selve oppgaven i 2.22 er, så da blir det vanskelig for oss også. Mangler også informasjon fra de to foregående oppgavene. Bedre hvis du poster all informasjon.
I linken jeg la ut under finner man oppgave 2. 20 og 2. 21 som vi da skal sammenligne. Jeg har gjort disse og laget like tabeller som i løsningsforslaget. Men det er oppg. 2. 22 jeg ikke får til - da jeg sjekket løsningsforslaget forstår jeg ikke helt hva de har gjort og hvor de får alle tallene fra..