Fysikk 2 eksamensoppgaver V12/H12

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Nibiru
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 14/10-2012 16:26

Blir det sånn da? Hvis ja, så har jeg en trekant hvor jeg kjenner en vinkel og en side. Det er ikke nok for å finne N eller [symbol:sum]F.

Bilde
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hm, det blir vel ikke helt riktig? Normalkraften virker normalt ut fra underlaget, altså i den retningen du har tegnet summen av kreftene. Summen av kreftene må derimot virke horisontalt mot venstre. Husk at oppgaven sier at kjelken befinner seg i en sirkulær sving med radius 20m (altså, svingen ser ut som en sirkel hvis vi ser ovenfra og rett ned på banen.) Da må summen av kreftene virke inn mot sentrum i den sirkelen. Ser vi situasjonen fra den vinkelen de har tegnet på figuren så må summen av kreftene da virke horisontalt mot venstre.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nibiru
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 14/10-2012 16:26

Ja, stemmer. Du har rett. Jeg har egentlig misforstått litt oppgaven og blandet inni tegning både loddrette og vannrette sirkelbanen. Blir det slik da?

Bilde

Det blir jo det samme som på bildet bare at [tex]\alpha=73[/tex]. Ikke sant? Eneste jeg ikke ser for meg, er hvordan kan jeg konkludere at vinkelen på bildet i oppgaven er den samme vinkelen som på figuren ovenfor.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, det blir akkurat samme situasjon som på den figuren.

Hvis du ser på figuren ovenfor, er du enig i at vi også vil finne igjen vinkelen [tex]\alpha[/tex] mellom N og den vertikale stiplede linjen? Men det er jo den vinkelen de har kalt [tex]\alpha[/tex] i oppgaven din.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nibiru
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 14/10-2012 16:26

Åja, ok. Nå ser jeg det. Takk for hjelpa :)
Nibiru
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 14/10-2012 16:26

Hei igjen. Siden tråden inneholder bare fysikk 2 eksamensoppgaver fra 2012, fortsetter jeg her bare. Jeg har noen spørsmål igjen. Jeg håper hvis noen har litt ekstra tid kan de hjelpe meg i forberedelse til heldagsprøven.

Bilde

Det som gjør meg litt usikkert her er at det er ingen prøveladning i O. Altså jeg er vant til å finne samlet elektrisk felt på en ladning, men her er det ingen ladning. Skal jeg bare innføre en positiv prøveladning i O og tegne inn samlet elektrisk felt? Isåfall blir det A. Blir det riktig da?

Bilde
C?

Bilde
Her er jeg meget usikkert. Jeg tenker at i starten er fluksen [tex]\Phi=BAcos0=BA[/tex]. Når vi roterer lederen blir det [tex]\Phi=BAcos90=0[/tex]. Dvs A er riktig? Men hvis fluksen er null vil ikke emsen også være null? Eller er det noe jeg misforstår her og det riktige svaret ligger i C/D?

i) En kloss sendes oppover et skråplan, den stanser og sklir ned igjen. Det virker ingen form for friksjon på klossen. Akselerasjonen oppover skråplanet er da
A. større enn akselerasjonen nedover skråplanet, og akselerasjonen skifter ikke retning på toppen
B. større enn akselerasjonen nedover skråplanet, og akselerasjonen skifter retning på toppen
C. lik akselerasjonen nedover skråplanet, og akselerasjonen skifter retning på toppen
D. lik akselerasjonen nedover skråplanet, og akselerasjonen skifter ikke retning på toppen

Her tenker jeg D. Velger positiv retning oppover. Da er akselerasjonen negativ på vei opp, siden [tex]G_x[/tex] peker mot bevegelsen. På vei ned har [tex]G_x[/tex] samme retning som bevegelsen, men nå beveger klossen seg i motsatt retning av den positive retningen. Altså akselerasjonen er også negativ her?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Nibiru skrev:Hei igjen. Siden tråden inneholder bare fysikk 2 eksamensoppgaver fra 2012, fortsetter jeg her bare. Jeg har noen spørsmål igjen. Jeg håper hvis noen har litt ekstra tid kan de hjelpe meg i forberedelse til heldagsprøven.

Bilde

Det som gjør meg litt usikkert her er at det er ingen prøveladning i O. Altså jeg er vant til å finne samlet elektrisk felt på en ladning, men her er det ingen ladning. Skal jeg bare innføre en positiv prøveladning i O og tegne inn samlet elektrisk felt? Isåfall blir det A. Blir det riktig da?
Ja, du skal tenke deg at du innfører en positiv prøveladning og da er A riktig.
Nibiru
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 14/10-2012 16:26

ettam skrev:
Nibiru skrev:Hei igjen. Siden tråden inneholder bare fysikk 2 eksamensoppgaver fra 2012, fortsetter jeg her bare. Jeg har noen spørsmål igjen. Jeg håper hvis noen har litt ekstra tid kan de hjelpe meg i forberedelse til heldagsprøven.

Bilde

Det som gjør meg litt usikkert her er at det er ingen prøveladning i O. Altså jeg er vant til å finne samlet elektrisk felt på en ladning, men her er det ingen ladning. Skal jeg bare innføre en positiv prøveladning i O og tegne inn samlet elektrisk felt? Isåfall blir det A. Blir det riktig da?
Ja, du skal tenke deg at du innfører en positiv prøveladning og da er A riktig.
Okei. Takk for svaret ettam.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Det ser ganske så bra ut, på oppgaven om induksjon, fluks og ems (oppgave g) så er ikke emsen nødvendigvis 0 fordi ems er den deriverte av fluksen. Det får du av Faradays lov; http://no.wikipedia.org/wiki/Faradays_lov

På oppgaven med elektronet rundt en leder som plutselig får strøm i seg bruker du høyreregel. Først finner du det magnetiske feltet rundt lederen, som vil gå innover ved elektronet. Deretter bruker du den igjen på elektronet som nå befinner seg i et felt, da gir den at en positiv partikkel ville fått en kraft oppover, som gir at en negativ partikkel (som et elektron) vil få kraft nedover :)

Siste oppgaven er også korrekt ! :D Lykke med eksamensøving videre!
Nibiru
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 14/10-2012 16:26

Takk for innspill. Etter litt mer tenking så tror jeg at D er det riktige svaret i oppgaven om induksjon. Når fluksen gjennom lederen forandrer seg blir det indusert en strøm. Og fluksen forandrer seg hele tiden når sløyfen roterer seg(siden vinkelen varierer). Så da kan det ikke være A/B. Vi kan si at:

[tex]\varepsilon=|\Phi\prime{(x)|}=|\frac{\Delta{\Phi}}{\Delta{t}}|=|\frac{(\Phi{-\Phi{_0)}}}{\Delta{t}}|=|\frac{(BAcos90-BAcos0)}{\Delta{t}}|=|\frac{0-BA}{\Delta{t}}|=|\frac{-BA}{\Delta{t}}|=\frac{BA}{\Delta{t}}[/tex]

Så idet lederen er dreid 90 grader får vi indusert en ems med absolutverdi: [tex]\varepsilon=\frac{BA}{\Delta{t}}[/tex]. Og i perioden fra 0 til 90 grader så er dette den største emsen vi kan få. (Altså hvis vi roterer bare til 80 grader så får vi en mindre ems). Hvis vi derimot roterer 180 grader om aksen får emsen med absoluttverdi [tex]\varepsilon{_0}=\frac{2BA}{\Delta{t}}[/tex]. Og da blir det enda større strøm. Men jeg tror at poenget med oppgaven er at du skal holde seg i perioden fra 0 til 90 grader.
Svar