Rekker

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kjos
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 17/10-2012 19:32

Hei igjen folkens.

Har sittet og regnet litt på gamle tentamensoppgaver og sitter nå med denne. http://bildr.no/view/1440049

a 1) og 2) går veldig bra.

På b), så blir det vel bare å sette inn 5, og kontrollere med 1*1+2*2 etc?

Den jeg sliter mest med er c.

I det siste delspørsmålet, blir det ikke da bare å sette n^2 + n = 110? Får ikke til å regne det ut, men har ved testing funnet ut at det blir 10. Er det da kun 10 ledd i denne rekken?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

b) Helt riktig det :)

c) Det er riktig at vi må ha [tex]n^2 + n = 110[/tex]. Dette er jo en andregradsligning, som jeg nesten er sikker på at du må ha sett før? For å løse den kan du f.eks. bruke abc-formelen. Det stemmer at det blir 10 ledd. Det ser vi også ved at når n = 10 så er [tex]a_{10} = 10^2 + 10 = 100 + 10 = 110[/tex]. Og forresten, å løse ligningen på den måten du gjorde ved å prøve deg frem er helt ok det!
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Kjos
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 17/10-2012 19:32

Vektormannen skrev:b) Helt riktig det :)

c) Det er riktig at vi må ha [tex]n^2 + n = 110[/tex]. Dette er jo en andregradsligning, som jeg nesten er sikker på at du må ha sett før? For å løse den kan du f.eks. bruke abc-formelen. Det stemmer at det blir 10 ledd. Det ser vi også ved at når n = 10 så er [tex]a_{10} = 10^2 + 10 = 100 + 10 = 110[/tex]. Og forresten, å løse ligningen på den måten du gjorde ved å prøve deg frem er helt ok det!
Har sett det før ja, og tenkte å prøve meg, men ettersom dette er Del 1 stoff har vi ikke lov til å bruke kalkulator. Den ble litt for vanskelig å ta på papir for min del. Takk for hjelpen!
Svar