Ordnede og uordnede utvalg (sannsynlighet)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
carawula
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 19/04-2013 14:36

Jeg jobber for tiden med sannsynlighet i T1-kurset. Jeg forstår det meste men jeg står litt fast på ordnede og ordnede utvalg. Det jeg har problemer med å forstå er hvordan jeg skal gå frem når en av mulighetene er "låst". Her er et eksempel på en oppgave:

En kode består av fire bokstaver. Bokstavene kan være A, B, C, D, eller E. Den andre bokstaven skal være B, og C skal være med i koden. De to resterende bokstavene skal være ulike og forskjellige fra B og C. Hvor mange koder kan vi nå lage?

En lignende oppgave lyder slik:

Av bokstavene S, K, O, L og E skal du trekke ut tre bokstaver og sette dem sammen til ord (som ikke trenger å ha noen mening). En bokstav kan bare brukes en gang. Hvor mange ord er det mulig å lage dersom S skal være med i ordet?


Jeg har prøvd meg frem utallige ganger, men jeg kommer ikke frem til noen løsning! Jeg skal ha prøve i dette på mandag, og håper at noen kan forklare det raskt!
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar