Hvordan lære meg kjemi/fysikk til høyskole og universitet?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Heisann,

Jeg skal studere petroleumsteknologi eller maskiningeniør til høsten og ønsker alt nå å begynne å forberede meg. Forkunnskapene mine i kjemi er tilnærmet null og Kjemi 1 + 2 er anbefalte forkunnskaper på petroleumsteknologi. På maskiningeniør er det ikke en formell anbefaling, men jeg tror det er en kjempefordel da jeg hører mange sliter med kjemien og jeg er motivert for å få toppkarakter.

Er det noen som kan anbefale meg noen gode ressurser for selvstudium? Er Kjemi 1 + 2 pensumbøkene gode? Eller finnes det andre verk som er mer egnet? Det gjør ikke noe om det er på engelsk. Kan disse være aktuelle?

http://www.akademika.no/generell-kjemi/ ... 8251919579

http://www.cappelendammundervisning.no/ ... Forkurs%7C

Vedrørende fysikk, er jeg akkurat ferdig med eksamen i Fysikk 1 etter et to ukers skippertak og har virkelig blitt glad i faget, men jeg føler ikke at jeg er solid enda, så jeg ønsker å fortsette studiene mine her også. Regner med å bruke en del av sommerferien. Det jeg trenger er å jobbe med det fundamentale og kanskje også litt av Fysikk 2 pensum, slik at jeg er godt forberedt. Men jeg kommer da til å fokusere på det som er relevant for utdanningen min, så jeg bruker nok ikke noe tid på for eksempel astrofysikk.

Noen erfaringer med for eksempel denne boken?

http://www.akademika.no/grunnleggende-f ... 8202347338

På forhånd takk! :D

Mvh

Johan Nes
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vi på dataingeniør v/ HiST bruker denne boka: http://www.akademikaforlag.no/node/496

Det er en forholdsvis lettlest bok som ikke krever noen forkunnskaper. Den starter veldig lett, og tar for seg ganske mye, som betyr at den er litt stor og tung, men den har fungert bra for min del. Jeg har heller aldri hatt kjemi på VGS, og vil si denne boka fungerer fint.
Bilde
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Takker, Aleks.

Jeg bladde litt i denne boken på Akademika, men er redd det blir for omfattende i forhold til hva jeg har med tid til å prioritere på dette her. Jeg kommer nok til å måtte jobbe litt med matematikk i sommer også.

Det beste jeg kan forvente er vel å ikke være totalt blank når jeg begynner, slik jeg er nå. Skal se om jeg får sett på den forkursboken hos Norli og om den er mer overkommelig. Om ikke, kan det vel være at Kjemi 1 boken er et like bra alternativ?

Så forresten en "Chemistry for Dummies" på Akademika, så det er mulig det er en god nok start. :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Joda, hvis du får tak i KJ1-bok til en rimelig pris, så er jo det kanskje det mest aktuelle du kan få tak i. De fleste pensum legger jo opp til at man enten gjennomgår ting som står i den boka (VGS) eller til at du HAR vært gjennom det som står i den boka (høyskole).
Bilde
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Thanks, men vet du om Kjemi 1 boken krever noe forkunnskap?

Jeg skal stikke innom Norli og bla litt i de. Jeg har en mistanke om at den forkursboken kan være ganske ideell, da forkurs ofte er beregnet på folk med yrkesfaglig bakgrunn og som ikke nødvendigvis har så mye forkunnskap. :)
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Kjemi krever ingen forkunnskaper, men å ha hatt naturfag vil være en fordel. Likevel vil det være et overkommelig fag :) Fokusområdet ditt bør være å få et godt bilde av molbegrepet og få en grunnleggende forståelse av det. Om du får til det vil resten av kjemi-1 være forståelig og ganske så interessant!
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

fuglagutt skrev:Kjemi krever ingen forkunnskaper, men å ha hatt naturfag vil være en fordel. Likevel vil det være et overkommelig fag :) Fokusområdet ditt bør være å få et godt bilde av molbegrepet og få en grunnleggende forståelse av det. Om du får til det vil resten av kjemi-1 være forståelig og ganske så interessant!
Kult. Kan du anbefale noen bøker? :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

De aller fleste kjemibøker som starter på nybegynnernivå tar for seg molbegrepet. Jeg kan ikke se for meg at de ikke gjør det. Det er det konseptet all matematikken i kjemi bygger på.
Bilde
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Er det noen som vet om Kjemi 1 boken begynner helt på det grunnleggende eller vil jeg oppleve hull fra GK?

Bladde litt i den forkursboken på Norli, men den så ut til å BYGGE på Kjemi 1/2, så jeg tror den kanskje er for avansert til å begynne med.

Når det gjelder Fysikk, noen forslag til hva jeg bør jobbe med i sommer? Jeg regner med at Fysikk 1 og Fysikk 2 er veldig generelt, men på ingeniørnivå begynner det vel å bli mer spisset mot det man skal studere? Astrofysikk er vel omtrent totalt irrelevant og elektrisitet er sikkert nok også mindre relevant for min del.

Ser også at enkelte av studiene har har fysikk først i 2. semester og noen også senere, så det er kanskje ikke noe jeg bør bruke mye tid på akkurat nå.

På Petroluemsteknologi er det første fysikkfaget "reservoarfysikk" og "mekanikk", men dette er først i tredje semester.

På HIB vurderer jeg maskiningeniør, undervannsteknologi og byggingeniør. Der er det "statikk og fasthetslære", "mekanikk", "dynamikk og fluidmekanikk" og "termodynamikk".

Så det er nok den delen av fysikken som har med krefter, newtons lover, bevegelse/akselerasjon, termofysikk(?), etc, som er viktigst? Burde jeg kjøpe Fysikk 2 boken og jobbe med den i tillegg? Eller skal jeg investere i den Fysikk-boken for høyskoler som jeg linket til lengre oppe?

Det mest fornuftige er nok å jobbe mest med matematikk, men jeg håper å få tid til litt fysikk også. :)

Takk for input. :)

Mvh

Johan Nes
nugatti
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 21/01-2013 17:36

Holder på å ta kjemi 1 som privatist nå. Kan i alle fall anbefale Aqua 1. Kjøpte den istedenfor kjemien stemmer, da jeg følte den nesten ikke dekket pensum. Var i alle fall ikke slik at jeg klarte oppgavene i oppgaveheftet etter å ha vært igjennom hvert kapittel.

Uansett, jeg tok ingeniørforkurset på umb i fjor, hvor jeg hadde 10 studiepoeng kjemi som var obligatorisk. Gikk helt fint, men var et race. Endte opp med en C.

EDIT: Det var anbefalt å ha kjemi 1+2 for å ta kurset, dog ikke et krav. Krever en solid innsats, men er ikke umulig :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

nugatti skrev:Holder på å ta kjemi 1 som privatist nå. Kan i alle fall anbefale Aqua 1. Kjøpte den istedenfor kjemien stemmer, da jeg følte den nesten ikke dekket pensum. Var i alle fall ikke slik at jeg klarte oppgavene i oppgaveheftet etter å ha vært igjennom hvert kapittel.

Uansett, jeg tok ingeniørforkurset på umb i fjor, hvor jeg hadde 10 studiepoeng kjemi som var obligatorisk. Gikk helt fint, men var et race. Endte opp med en C.

EDIT: Det var anbefalt å ha kjemi 1+2 for å ta kurset, dog ikke et krav. Krever en solid innsats, men er ikke umulig :)
Takker for heads up vedrørende valg av lærebok. ;)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Er Kjemi 1 et overkommelig kurs? Er det et lesefag eller regnefag?

Jeg søkte litt på nettet og fant en kjemilærer som foretrakk Aqua boken med god margin, så jeg kommer til å kjøpe den og begynne å bla i den så snart jeg er ferdig med eksamen.

Nugatti,

Ved du eller andre om jeg trenger studieboken også for å få fullt utbytte? Det er kanskje der regneoppgavene er?

Vedrørende fysikken er jeg usikker hva jeg skal gjøre og om jeg i det hele tatt får tid, da jeg tror det er viktigst å prioritere kjemi og matematikk i sommer. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Hei igjen,

På onsdag har jeg R1 eksamen og da er jeg ferdig med alle eksamener og er klar til å begynne på nye ting.

Kjemi

Her har jeg bestemt meg for å kjøpe Aqua 1 for Kjemi 1. Denne fikk jeg anbefalt lengre opp i tråden og den fikk også god omtale av en lærer som hadde vurdert alle lærebøkene.

Går utifra at jeg trenger oppgaveboken også? For Kjemi er vel et regnefag på samme måte som Fysikk? Eller er det slik at jeg får forberedt meg nok til skolestart kun ved lesing?

Tiden min er begrenset, men jeg ønsker å ikke være helt blank ved skolestart når flere av mine medelever har til og med Kjemi 2 og kommer rett fra VGS. Usikker på hvor pensum er lagt opp egentlig, men regner med at det ikke er dumt det jeg planlegger.

Fysikk

Er det noen som vet hvordan undervisningen blir lagt opp her på høyskole og/eller universitet? Må jeg kunne Fysikk 1 + 2 rimelig bra for å henge med?

Har hørt av en kamerat at fysikken blir undervist på en annen måte og at han ikke fikk særlig bruk for det han lærte på forkurs ingeniør, men jeg stoler ikke helt på han da han ikke er blant de flinkeste.

Jeg har begrenset med tid ettersom jeg skal jobbe mye i sommer, så det er ikke sikkert det er mye tid til overs til fysikk om jeg prioriterer matematikk og kjemi, som jeg tror kanskje er det mest fornuftige.

Jeg har jo hatt Fysikk 1 i tre intensive uker. Fikk karakteren 4 og henger med på 85/90% av pensum, så det er kanskje nok.

Takk for gode svar! :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Her kan du ser hva som er pensum i innføringskurset i fysikk på NTNU

http://web.phys.ntnu.no/~stovneng/TFY41 ... fy4145.htm

Ting en kan titte på er eksempelvis øvinger, notater, og eksamensoppgaver.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar