Praktiske tips rundt skriftlig eksamen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Ja, da skal flere av oss snart i ilden og vise om vi har forstått noe av R2 pensum. :)

Jeg har ikke tatt en skriftlig eksamen på 10 år, så jeg tenkte å spørre om det er noe spesielt jeg bør være obs på eller noen gode tips med hensyn til selve eksamen.

For eksempel vedrørende innføring og kladding.

Har jeg tid til å kladde? Slik det har vært når jeg har jobbet med eksamensoppgaver, så har jeg definitivt ikke tid til det og kommer sannsynligvis ikke til å bli ferdig en gang.

Jeg ser for meg å føre med penn hele veien og så heller kladde mellomregninger jeg er i tvil på.

Er det lov/akseptabelt å streke over noe når man har skrevet feil? Vil det eventuelt telle negativt om føringen ser dårlig ut?

Rekkefølge på oppgaver - Jeg kommer til å ta det jeg kan best først og så bruker jeg heller tiden jeg har igjen på det vanskelige. Spiller rekkefølgen på føring av oppgavene noe så lenge jeg merker tydelig hva slags oppgave det gjelder?

Takk! :)
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Det kommer veldig an på hva du har tid til. Sliter man med R2 pensum, anbefaler jeg ikke å kladde.

Hadde privatisteksamen i 1T i høst; fikk bare tre timer søvn, og det merka jeg godt utover dagen kan du si =) Dette førte til at jeg slurva masse, og streka over en halv side på innføringsarket, faktisk. Men fikk nå levert den etter tre timer, og fikk uansett 6 :p Så det har ikke så mye å si om du streker over ting du har skrevet, men en bør gi et så godt inntrykk som mulig, selvsagt. Vet ikke hvordan det er med rekkefølgen på oppgaver, men det tenker jeg er noe av den samme greia.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Clementine
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 24/09-2012 13:19

Må bare spørre, for dette har jeg lurt litt på...
Noen som vet hvorfor eksamensvaktene skal ha inn kladden når de bare kaster den, samt eksamensoppgavene?
Jeg synes det er greit å ha med dette hjem, for å kunne sjekke i ettertid hvordan jeg ligger an.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Fordi de er trollmenn og hekser..

Kan være fordi det er enklere å jukse, hvis du hemmelig planter kladdearket under pulten til kameraten din eller noe (hvis du er ferdig tidligere).
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Svar