Matte R1 eksamen!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Onny
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 29/01-2012 15:23

Ja, jeg har nå kommet opp i matte og har jobbet meg gjennom 5 gamle eksamener som læreren har gitt oss.. tror jeg skal fokusere på de svakeste punkta mine fra og med imorgen..

Men spørsmålet er:

Bestem en parameterframstilling for en rett linje l, som går gjennom punktene E(2,4) og F(7,-1)
Jeg tok da EF som retningsvektor og fikk [5,-5] og endte opp med parameteren x = 2 + 5t og y = 4-5t, men i fasiten har de faktorisert bort 5ern altså fikk de retningsvektoren [1, -1] har opplevd dette på 2-3 av de gamle eksamnene.. hvorfor gjør man det?

Og jeg synes det dukker opp mye jeg ikke kan her, altså noe jeg ikke finner svar i boka.. f.eks. at radien fra sirkelsentrum til tangeringspunkt danner en 90 graders vinkel ved tangerignspunktet osv... :( føler at dette ikke går så bra! har 6 til standpunkt forresten.. så jeg må ha minst 5er på eksamen !

Takker for hjelpen!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Tja om $[5,5]$ er en retningsvektor, så vil og $[1,1]$ være det?
Eventuelt kan du vise at $[1,1]$ og $[5,5]$ går i samme retning =)

Er nok bare å øve masse, skal du ha toppkarakter anbefaler jeg deg å regne gjennom eksamen akkuratt
som du ville på eksamen. Sett av 4-5 timer, ingen pauser eller titt på LF og regn hele eksamen, ha stoppeklokke
og se hvor kort tid du klarer å bruke.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

Grunnen til at de gjør det er (såvidt jeg forstår) at det ser penere ut, retningen blir jo uansett den samme, dvs [5,5] gir jo samme retning som [1,1] Kanskje noen andre kan utdype litt mer her.

Jeg og skal ta R1 som privatist, og merker at det er geometrien som er spesielt vanskelig å få tak på(begynte i dag å jobbe med R1 etter 1T og R2 eksamen :P)
Eneste tipset jeg har atm er å se om du finner oppgaver som omhandler sirkler med en innskrevet firkant, dette kom både på R2 og 1T eksamen, samt ungdomsskole eksamen, dvs udir har tydeligvis blitt forelska i denne typen oppgaver denne våren.
Onny
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 29/01-2012 15:23

Nebuchadnezzar skrev:Tja om $[5,5]$ er en retningsvektor, så vil og $[1,1]$ være det?
Eventuelt kan du vise at $[1,1]$ og $[5,5]$ går i samme retning =)

Er nok bare å øve masse, skal du ha toppkarakter anbefaler jeg deg å regne gjennom eksamen akkuratt
som du ville på eksamen. Sett av 4-5 timer, ingen pauser eller titt på LF og regn hele eksamen, ha stoppeklokke
og se hvor kort tid du klarer å bruke.
takker for svar! men er det en fordel å skrive [1, 1] sitedenfor [5, 5] for eksempel? eller er det for å få det til å se penere ut, med mindre tall? :) ja, må nesten gjøre som du sier! sette av tiden på 5 timer:)
Onny
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 29/01-2012 15:23

Steinbiten skrev:Grunnen til at de gjør det er (såvidt jeg forstår) at det ser penere ut, retningen blir jo uansett den samme, dvs [5,5] gir jo samme retning som [1,1] Kanskje noen andre kan utdype litt mer her.

Jeg og skal ta R1 som privatist, og merker at det er geometrien som er spesielt vanskelig å få tak på(begynte i dag å jobbe med R1 etter 1T og R2 eksamen :P)
Eneste tipset jeg har atm er å se om du finner oppgaver som omhandler sirkler med en innskrevet firkant, dette kom både på R2 og 1T eksamen, samt ungdomsskole eksamen, dvs udir har tydeligvis blitt forelska i denne typen oppgaver denne våren.
Har merka detta! mye geometri som dukker opp på eksamen! læreren vår har heldigvis fokusert utrolig mye på sirkler, siden han mente at fjorårets klasse ikke skjønte noe av det.. så sirkler er jeg ganske god på *skryte* :p men så er det det med å finne vinkler osv som jeg må øve mest på, og litt vektorregning..
damc
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 01/02-2012 15:01
Sted: kollemo
Kontakt:

Når det gjelder å finne vinkler i , så må man ha disse klart for seg: f.eks, trekant og sirkel ogsånt: da må du tenke periferi,-sentralvinkel, vinkelsum trekant, punktets potens, formlikhet hvis dette er tilfellet kand du finne mange vinkler i etfei.
Damc
Bilde
Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

Øh forresten et par ekstra tips ang eksamen generelt:
Før skikkelig! Skriv gjerne hva du tenker(ikke alt naturligvis, men generelt), skriv en setning til svaret og vis skikkelig at du har forstått det, kan trekke deg opp fra 4-->5 el 5-->6. Husk at kravet for 6 kun er veiledende, så hvis du gjør et bra inntrykk på sensor kan dette hjelpe mye. Husk at det faktisk er en annen person som skal lese det du skriver :P

Bruk digitale hjelpemidler! geogebra og wxmaxima er gull verdt og kan spare deg for endel tid. f.eks derivering av graf og bruke geogebra til å tegne fortegnslinje for den deriverte. Du kan også bruke det til å sjekke om svarene dine er riktige. Likevel, alt med måte, en god kombinasjon av digitale hjelpemidler og regning for hånd er nok det beste. Prøv å bruk digitale hjelpemidler på minst 1 oppgave, ettersom det står i læreplanen at elever skal beherske digitale hjelpemidler til å løse oppgaver.
Dette er alt jeg kommer på i farten

edit: for all del, ikke begynn å stress under eksamen(lett å si, noe annet i praksis :P). Prøv å senk skuldrene og slapp av. Når jeg hadde R2 eksamen så jeg kjapt over del 2 og så at jeg hadde 6 oppgaver foran meg. 6/3timer= 30min pr oppgave, dvs mer enn nok tid på hver oppgave hvis jeg jobbet effektivt. Prøv å sett av en viss mengde tid på hver oppgave og dersom du bruker mer enn avsatt tid gå videre og se heller på oppgaven etter du har løst en annen oppgave som er mindre krevende.
Onny
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 29/01-2012 15:23

takker for tipsene! læreren vår har alltid rådet oss å bruke maxima men har aldri giddet å prøve det, synes det blir for mye styr med pcen ogslikt :p Og takk for vinkeltipsene! glemmer alltid å se etter periferi/sentralvinkel! må pass epå det!
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Steinbiten skrev:Grunnen til at de gjør det er (såvidt jeg forstår) at det ser penere ut, retningen blir jo uansett den samme, dvs [5,5] gir jo samme retning som [1,1] Kanskje noen andre kan utdype litt mer her.Jeg og skal ta R1 som privatist, og merker at det er geometrien som er spesielt vanskelig å få tak på(begynte i dag å jobbe med R1 etter 1T og R2 eksamen :P)
Eneste tipset jeg har atm er å se om du finner oppgaver som omhandler sirkler med en innskrevet firkant, dette kom både på R2 og 1T eksamen, samt ungdomsskole eksamen, dvs udir har tydeligvis blitt forelska i denne typen oppgaver denne våren.
jøss, tøft gjort...stå på...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Geometri ja. Det er også mitt svakeste punkt, men jeg har overrasket meg selv litt og tar meg i å synes det er ganske morsomt og interessant.

Hvordan er det med føring og passer? Kan man bruke blyant og kun blyant? Eller må man føre med penn over etterpå?

I så fall kan det fort bli "messy". :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg bruker konsekvent blyant på eksamen, husk å før pent på eksamen.
Figurer skal minimum ta en halv side. Forøvrig lurt å føre hver oppgave på eget ark og.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Nebuchadnezzar skrev:Jeg bruker konsekvent blyant på eksamen, husk å før pent på eksamen.
Figurer skal minimum ta en halv side. Forøvrig lurt å føre hver oppgave på eget ark og.
Nå ble jeg enda mer forvirret. Blyant på eksamen? Vi skal jo føre med penn? Eller tenker du kun på geometrioppgavene?

At figuren SKAL minimum ta en halv side visste jeg ikke, men det er slik jeg alltid har gjort det uansett, så det var nyttig informasjon. Liker også å bruke masse ark. :)
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Nebuchadnezzar skrev:Jeg bruker konsekvent blyant på eksamen, husk å før pent på eksamen.
Figurer skal minimum ta en halv side. Forøvrig lurt å føre hver oppgave på eget ark og.
Hwat, jeg bruker alltid penn på eksamen (unntatt på konstruksjonsoppgaver, selvsagt), og har ikke alltid tegnet figurer som tar minst en halv side (hvor står dette?).
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Skal som i du bør virkelig, virkelig gjøre dette. Samme med ny oppgave på hver side, gjør føringen så mye mer oversiktlig.
Lenge siden jeg tok eksamen på VGS nå, men mener virkelig jeg brukte blyant. Selv om "alle" sier at en "må" bruke penn.
Er vel at eksamene blir lagret i arkiv, slik at en har mulighet for å klage. Og da er det bare blekk som holder, men om en ikke regner med å klage på karakteren om 50 år ser jeg ingen grunn til å bruke penn. Til nøds kan kryssordpenn brukes (fås på Narvesen) som går ann å viske med.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Fant ikke det i eksamenssettene som lå ute, men mener på det tydelig sto på R2-eksamenen min en eller annen plass at man SKAL føre med sort eller blå penn, så jeg tror ikke jeg tar sjansen på det, skjønt jeg foretrekker blyant da det er det jeg bruker til vanlig.

Er vel mer geometrien jeg er usikker på, men da tar jeg sjansen på å la sirkler og avsetninger stå med blyant og så heller tegne inn linjer med penn. :)
Svar