Valg av metode, sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
aita
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 16/11-2010 23:45

Jeg skal finne ut hvor stor sannsynligheten er for regn en gitt dato, basert på observasjoner gjort på den datoen de siste 10 årene. Hvilken metode bør jeg bruke? Kan jeg for eksempel ta utgangspunkt i de store talls lov, eller er 10 år for lite til at jeg kan bruke den metoden?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Det er veldig avhengig av hvor langt fram i tid denne datoen er. Er dette en skoleoppgave eller er det for det "virkelige liv"?
aita
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 16/11-2010 23:45

En oppgave :) Datoen er neste år, og observasjonene er fra de siste 10 årene :)
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Hmm.. Jeg vil påstå at Store talls lov vil være ganske unøyaktig her, da du kun har ti år med data (jeg antar du ikke har data over en hel måned, men kun for akkurat den datoen?), feilmarginen vil være temmelig stor. Har aldri vært borti en slik oppgave, hvilket fag er det og har du hele oppgaveteksten? :)
aita
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 16/11-2010 23:45

Har desverre ikke hele oppgaveteksten, det ble presentert som et av flere eksempel på type oppgaver vi kan få på muntlig matteeksamen neste uke.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Da så. Det virker som en veldig unødvendig oppgave, da de siste ti årene gir veldig lite informasjon når det kommer til værforhold. Generelt er det (i alle fall i Norge der det er veldig varierende værforhold) ganske ubrukelig, for å forutse været, å sjekke én dato. Dersom det er over perioder, si én måned, blir det mer interessant.
Svar