VG2 Fagvalg 2013/2014

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei, i dag var siste skoledag for meg som vg1 elev, og jeg trenger litt veiledning fra folk.

Til VG2, har jeg valgt følgende fag:

Matematikk R1
Fysikk 1
Kjemi 1
Internasjonal Engelsk

Det er en rekke ting jeg lurer på angående noen av disse.
Jeg er selvfølgelig interessert veldig mye i realfag og har derfor valgt disse, men jeg lurer på
om noen som har hatt disse fagene her, hvordan dere har opplevd fagene?
Var det vanskelig å få toppkarakter, nivået, hva er interessant etc, hva forventes osv.

Itillegg har jeg tenkt til å bytte engelsk med informasjonsteknologi 1.
IT 1 er den jeg er mest spent på om hvordan selve faget er og vanskelighetsgraden.

en siste ting,

jeg har tenkt til å kjøpe en R1 bok disse dagene for å begynne på kurset litt i ferien, slik at jeg vil være foran de andre.
Kan dere liste opp noen, eller en bok dere mener er den beste matematikk R1 boka? gjerne med link til nettside som selger.

Takk!!!!!!!! :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har ikke formelt tatt fagene, men jeg har jobba en del med R1, og kan si at hvis du har 1T under beltet, så vil R1 være en flott utvidelse. Dette i tillegg til at noen emner er ganske like, som f. eks. den innledende algebraen, potensregninga og logaritmeregninga. Du lærer definitivt mye som du får bruk for, både i fysikken og kjemien, så det er en bra kombo med mye synergier (spesielt R1 og fysikk).

Når det gjelder ting som blir vanskelig, så finnes det alltid plasser å få hjelp, og dette forumet er ganske aktivt i semesteret.
Bilde
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Jeg har hatt alle fagene du nevner (også internasjonal engelsk :wink: )
Jeg hadde 1P før jeg tok R1, og hadde derfor ikke forkunnskapen fra 1T. For min del gikk det helt fint, men jeg så fordelen de andre hadde (som hadde hatt 1T). Ettersom du har hatt 1T, bygger R1 videre på mye av denne kunnskapen (som nevnt i posten over).

For min del syntes jeg fysikk 1 og R1 var veldig like - selvsagt mer "matte-regning" i R1, men mye av denne kunnskapen brukte man også i fysikk 1.
Kjemi bygger mye på naturfag fra VG1. Det er noe regning i kjemi 1, men det blir mer i kjemi 2.
Om du liker realfag og tenker å bruk tid på de, er dette helt supre fag! :)

Jeg personlig foretrekker Sinus-bøkene for R1. Der er det både lærebok (med en del oppgaver) og en oppgavebok med oppgaver av ulik vanskelighetsgrad. Det lureste er kanskje å finne ut hvilken bok skolen din bruker, slik at du jobber i samme "rekkefølge" som du vil når du begynner på skolen.
Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

Har selv hatt alle realfagene du listet opp. Internasjonal engelsk hadde jeg for leeenge siden så husker ikke så mye av det. Karaktersnittmessig gir internasjonal engelsk 2 karakterer, mens realfagene gir 1 karakter.
Kjemi1 er ganske enkelt, i alle fall slik jeg opplevde det. Var vel egentlig det faget jeg jobbet minst med for å oppnå toppkarakter.

Enig med MathK, R1 og Fy1 er ganske like, og dersom du skal gå videre med realfag senere vil jeg anbefale de 2 også fortsette med R2 og FY2 på VG3.
Med mindre du skal inn på medisin ville jeg tatt Kjemi1, R1 og Fy1, så fortsette med R2, FY2 + etelleranna. Har hørt om noen som tar R2, FY2 og Kjemi2, dersom du har tid til det er jo dette en god kombo og gir deg ganske mye nyttig kunnskap til universitetet(+ realfagspoeng).

Gå for sinus boka btw. Da får du lektor Thue med på kjøpet, han kan være en smule kjedelig sier noen, men duger. Ellers har du jo masse andre mattesider som er god som supplemang. Jeg brukte Patrickjmt og khanacademy endel. (+ aleks sin udl side ;) )

Forresten, FY1 har litt basic astronomi, noe ihvertfall jeg synes er skamkult. Ellers er FY1 stort sett innføring i forskjellige fysikkgrener, virker litt som en smakebit på forskjellige emner du kan gå videre med på universitet og whatnot.

edit: så nå at du skrev at du allerede har valgt fagene du listet opp. Gode valg, ser ut som du har mer enn nok å gjøre til høsten :)
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Yes!

Tusen takk til alle sammen her for svarene!
Alt dere har skrevet har jeg veldig stor nytte av! :)
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Du spurte også om det var vanskelig å få toppkarakter, og det er ganske relativt. Selv interesserer jeg meg veldig for matematikk og fysikk (jeg heller mer mot sistnevte), og derfor begynte arbeidet egentlig å bli en hobby. Kort sagt gjorde jeg aldri lekser i fagene, jeg jobbet slik det passet meg. Men arbeidet jeg gjorde var mye mer enn det som var kravet, og derfor fikk jeg toppkarakterer i fagene (til tross for en jysla streng mattelærer).

Når det gjelder den internasjonale engelsken, hadde jeg det faktisk i år (VG3), og det gikk også fint. Jeg jobbet ikke så mye, og engelsk interesserer meg ikke så veldig. Muntlig fikk jeg bare 5, men for å si det sånn anbefaler jeg ikke å snakke amerikansk foran lærerne. Snakker du OK britisk, vipper karakteren i muntlig alltid opp (det var hvert fall tilfellet for de to klassene i år). Men grunnet at jeg har hørt veldig mye på Richard Dawkins og hans pompøse språk, havnet jeg på en 6er i skriftlig.

Håper mine erfaringer har inspirert deg, selv om ikke det andre avsnittet har så mye med matte å gjøre. Men etter disse tre årene har jeg funnet at selvdisiplin er tingen :)
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Svar