R1 nivå

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei, jeg skal da begynne med R1 matematikk på vg2 nå allerede neste uke. Det jeg lurer på er hvordan det vil være iforhold til vg1 1T matematikk?
Jeg har sett gjennom oppgaver, eksamen osv.
men det jeg tenker mest på er når det gjelder i timene?

I 1T gikk vi igjennom noe nytt hver eneste matematikk time fordi 1T og til og med 1P inneholder altfor mye som skal gåes gjennom på kort tid. Læreren vår i 1T mente også at 1T kurset er egentlig det "mest krevende/vanskeligste" fordi det er så stor overgang fra 10. klasse til 1T itillegg til det med tidsbruk.

Og jeg har hørt at det er endringer i læreplanen til 1T, siden jeg skal ta p. eksamen nå til høsten så lurer jeg på hvilke endringer det er verdt å merke seg? Gjerne list opp noen. ;)

En siste ting, jeg vet at utrolig mange her er veldig veldig gode i matematikk, men hvilke emner ville dere personlig ha sagt er mer krevende enn andre i R1?

Mye her, men tusen takk for svar!! :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

R1 er en naturlig videreføring av 1T. Det er lagt opp slik at de som tar 1T skal være klar for R1.

Det varierer hva man synes er utfordrende, men det som er nytt og kan være litt vanskelig å forstå, er kanskje vektorregning. Parallelle og vinkelrette vektorer vha. ulike typer produkt kan være vanskelig å få grep om i starten.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

R1 er ikke så veldig vanskelig. Dersom man bestemmer seg for å få 5 eller 6 bør det gå bra med litt arbeid. Det vanskeligste temaet vil jeg si er sannsynlighet og kombinatorikk som noen ganger kan være litt lite håndfast. Personlig syns jeg vektorregningen var noe av det letteste i faget. En vektor er for øvrig i praksis bare en pil som alltid starter i origo og ender i et koordinat i f.eks. rommet eller planet.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Jeg synes også Sannsynlighet var det vanskeligste i R1. Det som var spesielt med det var at det var litt vanskelig å vurdere når hvilken formel skulle brukes.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

mhm, jeg forstår.
Så det er ikke dumt å satse på 6? Er tross alt toppmotivert som vanlig + arbeidskar.

Men hva er også verdt å merke seg angående endringene i læreplanen til 1T, hva er nytt/oppdatert?

Takk. ;)
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Bare bumper den engang. :P
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Så planen nå forresten.
Ser ut til at sannsynlighet er det første vi starter med og deretter følger bevisføring og igjen da vektor kapitell.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

ThomasSkas skrev:mhm, jeg forstår.
Så det er ikke dumt å satse på 6? Er tross alt toppmotivert som vanlig + arbeidskar.
Nei, det er alltid lurt å satse på beste karakter.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Gå for sekseren.

Om du kan 1T er overgangen til R1 veldig myk.

Jeg følte selv at overgangen fra R1 til R2 var noe større, i hvert fall på enkelte emner, men den går også bra om du kan 1T og R1 godt.

Lykke til! :)
Svar