Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hey, kan du skrive hva du har prøv det gjør det enklere å gi deg bedre hjelp =)
En generell fremgangsmåte for å løse slike uliketer er enten å tegne, ellers så kan du
sammle alle leddene på en side, sette på felles brøkstrek, faktorisere og drøfte i en fortegnslinje.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Har egentlig bare gjort det samme som om x`en var på andre siden, som jeg er vant med..[tex]0>-x\frac{x+2}{x}\Leftrightarrow 0> \frac{x+2-x\cdot (x)}{x}[/tex]
[tex]\Leftrightarrow 0> \frac{x+2-2x}{x}\Leftrightarrow 0> \frac{-x+2}{x}[/tex]