Regnerekkefølge og fortegn

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
dj6230
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 23/08-2013 09:36

Hvordan går jeg frem her?
(-2)^2-3*(-2)
Jeg har ikke hatt mattematikk på syv år og det var kun i byggfag GK1.
Har nå 1T på Sonans og det går alt for fort frem, så beklager for MANGE og simple spørsmål.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Regnerekkefølga er ganske klar: Først skal du opphøye, deretter gange, og til slutt trekker du fra. Når du opphøyer må du huske at det er hele tallet -2 som skal opphøyes. Hva får du her om du prøver på det?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
dj6230
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 23/08-2013 09:36

Vektormannen skrev:Regnerekkefølga er ganske klar: Først skal du opphøye, deretter gange, og til slutt trekker du fra. Når du opphøyer må du huske at det er hele tallet -2 som skal opphøyes. Hva får du her om du prøver på det?
Jeg får dette:
-4-6=-10

Fasiten er 10, hvilken regel har jeg ikke fått med meg?
Jeg har ikke hatt mattematikk på syv år og det var kun i byggfag GK1.
Har nå 1T på Sonans og det går alt for fort frem, så beklager for MANGE og simple spørsmål.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Når du opphøyer -2 i andre så blir det [tex](-2)^2 = (-2) \cdot (-2) = 4[/tex]. Det er hele tallet -2 som skal ganges med seg selv. Når du ganger 3 med -2 så blir det [tex]3 \cdot (-2) = -6[/tex]. Da ser stykket slik ut: [tex]4 - (-6)[/tex]. Da må vi huske på at minus og minus blir pluss, altså er dette 4 + 6 som er 10.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
dj6230
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 23/08-2013 09:36

Vektormannen skrev:Når du opphøyer -2 i andre så blir det [tex](-2)^2 = (-2) \cdot (-2) = 4[/tex]. Det er hele tallet -2 som skal ganges med seg selv. Når du ganger 3 med -2 så blir det [tex]3 \cdot (-2) = -6[/tex]. Da ser stykket slik ut: [tex]4 - (-6)[/tex]. Da må vi huske på at minus og minus blir pluss, altså er dette 4 + 6 som er 10.
Så uansett når det er to negative(minus) etter hverandre så blir det automatisk positivt?



Kansje jeg forstår det om du hjelper meg med denne:
-3^2-2*(5-2^2)^2
Jeg har ikke hatt mattematikk på syv år og det var kun i byggfag GK1.
Har nå 1T på Sonans og det går alt for fort frem, så beklager for MANGE og simple spørsmål.
Svar