Syre-baser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mariann

God kveld!

Jeg har jobbet med kjemi 1 denne helgen, og får ikke helt fatt på en ting som omhandler syrer og baser.
Hvordan skal man bare se på et stoff om det er en syre eller base? Jeg vet at en syre kan avgi H+, mens en base kan ta opp et H+.
Men hvis jeg får en oppgave hvor jeg skal avgjøre om det er en syre eller base, hvordan går jeg frem da?

Jeg har sett oppgaver hvor det f. eks står: avgjør om løsningen er sur, basisk eller nøytral? Hvordan avgjør jeg det? :?

:)
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 373
Registrert: 24/04-2010 15:11
Sted: På jorden

Du kan se på Ka og Kb verdien

F.eks. • NH4CH3COO--> NH4++CH3COO- her er pH=nøytral siden Ka og Kb verdien er like
F.eks. • KHCO3--> K+HCO3 pH=basisk siden Kb er større enn Ka
Is it better to try and fail than to not try at all !
Mariann

Tusen takk for svar!

Hvor finner man Kb verdiene? De står ikke i formelsamlingen, og det er kun denne man får ha med på prøver :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Mariann skrev:Tusen takk for svar!
Hvor finner man Kb verdiene? De står ikke i formelsamlingen, og det er kun denne man får ha med på prøver :)
Kb = Kw / Ka
der
Kw = 10^-14
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Mariann

Ah, selvsagt! Tusen takk, Janhaa! :D

Vet du/dere hvordan man skal "se" på et stoff (uten at det er satt i en reaksjonsligning eller sammen med andre stoff) om det er en syre eller base? Jeg er så usikker på hvordan jeg skal ta en vurdering uten annen informasjon.. :|
Svar