1YP: Finne tettheten til prisme

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hifiman22
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 19/10-2013 09:47

Hei!
skal snart ha prøve å trenger hjelp med en oppgave her, oppgaven lyder som følger:

"Monolitten i Frognerparken i Oslo ble lagd av en prismeformet råblokk
fra et steinbrudd i Iddefjorden. Den veide 250 tonn, var 17m høy og hadde
kvadratisk topp og bunnflate med sider 2,5m
finn tettheten til denne steinblokken"

skjønner ikke helt hvordan jeg skal komme igang med denne oppgaven
håper noen kan hjelpe :)
Eirik Fyhn

Hei!
Tetthet er gitt ved masse delt på volum. Du har massen, men mangler volumet. Det du trenger, er altså å finne volumet av prismen.
Hjalp det? :)
hifiman22
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 19/10-2013 09:47

Eirik Fyhn skrev:Hei!
Tetthet er gitt ved masse delt på volum. Du har massen, men mangler volumet. Det du trenger, er altså å finne volumet av prismen.
Hjalp det? :)
Jo det gjør det, men hvilken enhet jeg skal bruke regner med jeg må gjøre om tonn til noe ?
a1234

hifiman22 skrev:
Eirik Fyhn skrev:Hei!
Tetthet er gitt ved masse delt på volum. Du har massen, men mangler volumet. Det du trenger, er altså å finne volumet av prismen.
Hjalp det? :)
Jo det gjør det, men hvilken enhet jeg skal bruke regner med jeg må gjøre om tonn til noe ?

kg/m^3
Du må gjøre om tonn til kg
hifiman22
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 19/10-2013 09:47

a1234 skrev:
hifiman22 skrev:
Eirik Fyhn skrev:Hei!
Tetthet er gitt ved masse delt på volum. Du har massen, men mangler volumet. Det du trenger, er altså å finne volumet av prismen.
Hjalp det? :)
Jo det gjør det, men hvilken enhet jeg skal bruke regner med jeg må gjøre om tonn til noe ?

kg/m^3
Du må gjøre om tonn til kg
Ok skal vi se:

Volum er ihvertfall GrunnflateXHøyde

for jeg må vel finne grunnflate først ?

har prøvd med 17MX2,5M=42,5MX 17 M=722,5M så delt jeg på 2500 kg og da kom jeg fram til 3,46 nesten nært fasiten som er 2,4 :roll:
veldig "ekkel" oppgave når det står tonn, er vant med at det står kun bredde,lengde og høyde...
Eirik Fyhn

"Monolitten i Frognerparken i Oslo ble lagd av en prismeformet råblokk
fra et steinbrudd i Iddefjorden. Den veide 250 tonn, var 17m høy og hadde
kvadratisk topp og bunnflate med sider 2,5m
finn tettheten til denne steinblokken"

Masse=250 000kg (ettersom 1 tonn=1000kg)

Volum=grunnflate*høyde=2,5m*2,5m*17m=106,25m^3

Tetthet=masse/volum=250 000kg/106,25m^3=23534kg/m^3

Eventuelt kan du si tettheten er 2,4 tonn/m^3, ved å bruke tonn som enhet. (250 tonn/106,25m^3=2,4 tonn/m^3)
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

hifiman22 skrev:
Ok skal vi se:

Volum er ihvertfall GrunnflateXHøyde

for jeg må vel finne grunnflate først ?

har prøvd med 17MX2,5M=42,5MX 17 M=722,5M så delt jeg på 2500 kg og da kom jeg fram til 3,46 nesten nært fasiten som er 2,4 :roll:
veldig "ekkel" oppgave når det står tonn, er vant med at det står kun bredde,lengde og høyde...
Volumet av en prisme er lengde x bredde x høyde :) Prøv med den formelen.
Eirik Fyhn

MathK skrev:
hifiman22 skrev:
Ok skal vi se:

Volum er ihvertfall GrunnflateXHøyde

for jeg må vel finne grunnflate først ?

har prøvd med 17MX2,5M=42,5MX 17 M=722,5M så delt jeg på 2500 kg og da kom jeg fram til 3,46 nesten nært fasiten som er 2,4 :roll:
veldig "ekkel" oppgave når det står tonn, er vant med at det står kun bredde,lengde og høyde...
Volumet av en prisme er lengde x bredde x høyde :) Prøv med den formelen.
Det er ikke helt rett, da grunnflaten til et prisme kan ha andre former enn frikanter. Grunnflaten kan for eksempel være en trekant. I dette tilfellet har du imidlertid helt rett :).
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Eirik Fyhn skrev:
MathK skrev:
hifiman22 skrev:
Ok skal vi se:

Volum er ihvertfall GrunnflateXHøyde

for jeg må vel finne grunnflate først ?

har prøvd med 17MX2,5M=42,5MX 17 M=722,5M så delt jeg på 2500 kg og da kom jeg fram til 3,46 nesten nært fasiten som er 2,4 :roll:
veldig "ekkel" oppgave når det står tonn, er vant med at det står kun bredde,lengde og høyde...
Volumet av en prisme er lengde x bredde x høyde :) Prøv med den formelen.
Det er ikke helt rett, da grunnflaten til et prisme kan ha andre former enn frikanter. Grunnflaten kan for eksempel være en trekant. I dette tilfellet har du imidlertid helt rett :).
Det har du rett i, men oppgaven oppgir grunnflaten som kvadrat, så da må denne brukes :) Skulle kanskje nevnt at det er gjeldene for denne oppgaven..
Svar