Delt funksjonsuttrykk og derivering - R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kovu
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 10/04-2013 10:00

Hei!

Jeg driver og arbeider meg gjennom sinus R1-boka og har kommet til noen oppgaver som går ut på funksjoner med delt funksjonsuttrykk. Da jeg ikke har en lærer til å forklare meg dette her, så synes jeg det er litt vanskelig å forstå.

Jeg har et delt funksjonsuttrykk:

[tex]f(x) = \begin{cases}x+\frac{1}{x}\ & \text{ if } x\leq 1 \\ -x^2+2x+1& \text{ if } x> 1 \end{cases}[/tex]

Deretter deriveres funskjonsuttrykket:

[tex]f'(x) = \begin{cases}1-\frac{1}{x^2} & \text{ if } x< 1 \\ -2x+2 & \text{ if } x> 1 \end{cases}[/tex]

Det jeg lurer på er hvorfor [tex]\leq[/tex] blir til [tex]<[/tex] ?

Så når en andrederiverer den så blir vel tegnene like i forhold til den deriverte (altså større enn 1 og mindre enn 1, IKKE til og med 1?).

Ble litt forvirret når jeg skulle finne vendepunktet for den andrederiverte da jeg både hadde et punkt hvor det var brudd på grafen, samtidig hvor jeg hadde et slikt tilfelle som er beskrevet ovenfor (det er faktisk det samme funksjonsuttrykket, så gjerne vis og forklar).

Jeg kan vise hvordan jeg har tegnet opp fortegnslinjen. Den ble litt dårlig, men håper dere skjønner. Jeg vet ikke helt hvordan jeg tegner opp fortegnslinje her.

_______________________________0____________________1__________________________________> x-linje

2 __________________________________________________>
[tex]x^3[/tex] _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _O___________________>
-2 <_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

[tex]f''(x)[/tex] _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ><__________________><_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Så fasiten tilsier at kun x=1 gir et vendepunkt. Skjønner jo at x=0 ikke gir vendepunkt pga det er brudd på brøken. Men ut ifra fortegnslinjen har jo x=0 og x=1 begge >< ? Det vil jo si at grafen ikke er definert for x=1 eller x=0?

Håper noen kan hjelpe en forvirret sjel!



Ser at det ble litt surr med fortegnslinjen...
For 2 og x^3 er kun definert for [tex]x< 1[/tex]
-2 er kun definert for [tex]x> 1[/tex]
TTT
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 06/10-2013 19:28

kovu skrev:Hei!

[tex]f(x) = \begin{cases}x+\frac{1}{x}\ & \text{ if } x\leq 1 \\ -x^2+2x+1& \text{ if } x> 1 \end{cases}[/tex]

Deretter deriveres funskjonsuttrykket:

[tex]f'(x) = \begin{cases}1-\frac{1}{x^2} & \text{ if } x< 1 \\ -2x+2 & \text{ if } x> 1 \end{cases}[/tex]

Det jeg lurer på er hvorfor [tex]\leq[/tex] blir til [tex]<[/tex] ?
Sett inn x=1 i begge tilfellene (f(x) og f'(x)) og se hva som skjer. Tenk hvordan verdien x=0 i f'(x) blir seende ut. Hvilken stigning får den egentlig?

Edit: x=1, ikke x=0
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
kovu
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 10/04-2013 10:00

Takk for så raskt svar!

f(1) =2

f'(1) = 0... Dvs at tangenten for x=1 har stigningstall 0.

Dersom det var dette du mente? Jeg er forsatt like forvirret...
kovu
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 10/04-2013 10:00

Hehe, jeg skjønte poenget ditt nå. Jeg var vel litt ikke-tilstedeværende i hodet i stad. Uansett, takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg! :)
Svar