Likninger diskusjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei, jeg og en annen diskuterte dette med andregradslikninger og hvordan man kan si om en likning egentlig er av andregrad, tredje, fjerde, femte, sjette osv.

Jeg tenkte slik at en andregradslikning er gitt på formen: [tex]ax^{2}+bx+c[/tex]

så tenker jeg at en likning av tredjegrad er gitt på formen: [tex]ax^{3}+bx^{2}+cx+d[/tex]

også følger det videre f. eks 4. , 5. og 6. grad osv.

I R1, som vi går nå, har vi løst slike likninger med f. eks polynomdivisjonen og substitusjon.
Men diskusjonen er egentlig om dette: Vi har to likninger:

1: [tex]x^{3}+3x^{2}+6x+12[/tex]

2: [tex]2x^{3}+6x+12[/tex]

3: [tex]2x^{3}-12[/tex]

Vi starter først med likning 1: Den inneholder tre ledd, først opphøyd i 3, så 2, deretter 1. Den ville f. eks prøvd å løse med polynomdivisjonen og deretter fått et andregradsledd og brukt formelen og fått 3 nullpunkter for den.

Så går vi til 2: Den har jo et tredjegradsledd, et førstegradsledd, men ikke andregradsleddet. Jeg mener da egentlig at det ikke er en generell 3. gradslikning fordi jeg mener den bør ha alle leddene fra og med 3. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg ville løst den i farten, kanskje produktregelen

Deretter 3: Den har kun tredjegradsleddet og d = -12 . Den ville jeg ha løst ved å flytte 12 til høyre, dividere på 2, og dermed ta tredjeroten av 6. Er dette da en 3.gradslikning eller ei?

Altså, dette her er bare for moroskyld egentlig :D Likningene har jeg tatt fra huet i farta, så kan hende noe er feil, men dette er slike observeringer jeg har gjort hittil på VGS - nivå.
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Hei. Man kan jo alltids putte inn [tex]0x^2[/tex], [tex]0x[/tex] osv. Da får du jo en "fullstendig" tredje- og andregradsuttrykk.
Sist redigert av Markussen den 03/01-2014 18:54, redigert 1 gang totalt.
Gjest

Halla,
så det er da slik at det høyeste leddet angir graden på likningen? :P
Altså, er alle sammen over 3. gradslikninger.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, den høyeste eksponenten i ligningen/uttrykket angir graden. Alle eksemplene dine er 3.-gradsuttrykk (ikke ligninger, for da må det være et likhetstegn der!).
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Gjest

okidoki,
ja, haha, tenkte å sette lik null da jeg skrev men følte det var for mye arbeid :D

Takk takk
Svar