1T - eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

http://matematikk.net/side/1T_2013_h%C3 ... C3%98SNING

Oppgave 5 del 2.

Jeg har aldri lært dette, så trenger litt forklaring. Jeg vil vite hvordan man regner det ut for hånd.
Jeg skjønner ikke helt det som står der, kan noen forklare?
Gjest

Del 2? du tenker på geometri oppgava som handler om å finne de to trekantene med de målene som er listet opp i teksten?

du bruker arealsetningen, som gjelder for trekanter der vinkelen mellom de to kjente sidene ikke er 90 grader, for da gjelder A =g*h/2 generelt.
Når du plotter inn sidene og arealet inn i arealsetningen så legger du merke til at du mangler kun sinustil vinkelen, og løser likning med hensyn på sinus, og bruker inverssinus til å finne denne vinkelen. Men denne vinkelen kan også være annerleds pga. sinussetningen, og det er logisk i forhold til formelen. Når vinkelen mellom de to gitte sidene øker så vil ikke lengden av de bli påvirket, og der med heller ikke arealet. Da kan du bare ta 180 grader minus den vinkelen du fikk, og dermed konstatere i besvarelsen at disse to trekantene ser slike ut.
Svar