Punktets Potens

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
David Scarecrow

Jeg driver å repeterer oppgaver i R1-Grunnbok og stusset over oppgave 4.45 hvor jeg sliter litt med å forstå en forklaring. Oppgaven låter slik:

La AB være diameter i en sirkel med sentrum i punktet S. La P være et punkt på forlengelsen AB. En tangent til sirkelen P tangerer sirkelen i punktet T.
a) Forklar at punktet T ligger på en sirkel med SP som diameter.

Jeg er både klar over at ∠PTS = 90° både fordi T er en tangent og siden ∠PTS er en periferivinkel med 180°/2 = 90°. Men jeg synes det blir vanskelig å forklare det, jeg har også problemer med å tolke måten fasiten har valgt å forklare det på:

En tangent står alltid vinkelrett på radien i tangeringspunktet. Derfor er ∠PTS = 90 .
Punktet må da ligge på en sirkel med diameter SP, fordi diameteren da spenner over en
bue på 180 slik at periferivinkelen ∠PTS = 180/2 = 90.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

La P være et punkt på forlengelsen AB. En tangent til sirkelen P tangerer sirkelen i punktet T.
Har du skrevet dette riktig av?
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Hvis du fokuserer på følgende grønne rettvinklede trekant:
Bilde
Kan du da med Tales' setning si at T må ligge på halvsirkel med SP som diameter?
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Svar