Delvis integrasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
tresko
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 05/07-2013 00:06

Lurer på hva som skjer i ett av stegene i delvis integrasjon. Vet ikke hvordan man får skrevet inn de ulike tegnene her i forumet så håper det er forståelig.
Det jeg lurer på er det som står etter integraltegnet etter att jeg har valgt u og v. 1/x*(x^2-x) dx blir til (x-1) dx. Dette står i løsningsforslaget. Hvis de har ganget sammen så kan man vel likevel ikke stryke noe siden det ikke er to faktorer?

lnx*(x^2-x)-integraltegn 1/x*(x^2-x)dx
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

tresko skrev:Lurer på hva som skjer i ett av stegene i delvis integrasjon. Vet ikke hvordan man får skrevet inn de ulike tegnene her i forumet så håper det er forståelig.
Det jeg lurer på er det som står etter integraltegnet etter att jeg har valgt u og v. 1/x*(x^2-x) dx blir til (x-1) dx. Dette står i løsningsforslaget. Hvis de har ganget sammen så kan man vel likevel ikke stryke noe siden det ikke er to faktorer?

lnx*(x^2-x)-integraltegn 1/x*(x^2-x)dx
Siter innlegget mitt for å se koden jeg skriver. Dollartegn før og etter koden, så er det en egen syntax for å få integraltegn osv. :)

$\ln x \cdot (x^2 - x) - \int \frac{1}{x} \cdot (x^2 - x) \, \textrm{d}x$

Det du spør om spesifikt er ren algebra:

$\frac{1}{x} \cdot (x^2 - x) \, = \, \frac{x^2 - x}{x} \, = \, \frac{x^2}{x} - \frac{x}{x} \, = \, x - 1$
Svar