Matematikk S1 Eksamen diskusjonstråd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gløs

Lisemora skrev:Hadde du spurt alle som går på Gløshaugen er jeg sikker på at i alle fall 80% ikke hadde kunnet definisjonen av den deriverte, og mener det er helt meningsløst å ha denne med på en S1-eksamen!
Lisemor, nå undervurderer du alle som går på Gløshaugen. Definisjonen av den deriverte er meget basic, og jeg tror tvert i mot at minst 90% av alle som går på Gløshaugen kan denne. Det er helt klart noe man bør vite i både R1 og S1 også. Særlig siden det er pensum. :roll:

Forøvrig ser jeg at du skriver at S1-eksamen var på samme nivå som R1, som om det ikke burde vært slik. S1 har aldri vært ment som et enklere fag enn R1. Det er ikke sånn at R1 skal være vanskelig og S1 skal være lett. Det er bare to forskjellige typer matte, myntet på to forskjellige typer studieretninger.
Lisemora

Hvis det er slik S1 er like vanskelig som R1, så ser jeg ikke poenget med at S1 og S2 skal telle som R1 når man søker høyere utdanning.
Og som sagt angående definisjonen av den deriverte, så kan jeg ikke forstå at de kan gi en slik oppgave når grenseverdier ikke er en del av lærerplanen som dere henviser til.
Og hvis du går innom en lesesal på gløs i morgen, kan du jo spørre om man kan finne den deriverte f´(x0) til f(x) = x^3+2x^2-x+pi ved bare å bruke definisjonen av den deriverte. Da tror jeg ikke 9 av 10 svarer riktig.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Stikker innom i morgen og spør jeg

Og da spør jeg om oppgaven dere fikk ;)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Dagens læreplan lister ikke opp i detalj alle momenter elevene skal kunne. Du må tolke læreplanen for å finne ut hvilke underliggende kunnskaper som trengs. Grenseverdier er et eksempel på et emne du nødvendigvis må kunne for å forstå definisjonen av den deriverte.

Denne tolkningsjobben har lærebokforfatterene gjort for deg, og jeg vil tro at alle 3-4 S1 lærebøker inneholder et delkapittel om grenseverdier. Ihvertfall gjør Sinus det.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Lisemora skrev:Hvis det er slik S1 er like vanskelig som R1, så ser jeg ikke poenget med at S1 og S2 skal telle som R1 når man søker høyere utdanning.
Og som sagt angående definisjonen av den deriverte, så kan jeg ikke forstå at de kan gi en slik oppgave når grenseverdier ikke er en del av lærerplanen som dere henviser til.
Og hvis du går innom en lesesal på gløs i morgen, kan du jo spørre om man kan finne den deriverte f´(x0) til f(x) = x^3+2x^2-x+pi ved bare å bruke definisjonen av den deriverte. Da tror jeg ikke 9 av 10 svarer riktig.
Det står ikke spesifikt at du skal kunne å "regne ut stigningstallet til ei rett linje med reelle konstanter" heller, men det er pensum det også. Man kan ikke skrive alt rett ut, fordi det ville tatt alt for mye plass.

Grenseverdier er pensum. Definisjonen av den deriverte er pensum. Hvis du hadde glemt eller oversett dette, så hjelper det ikke å skamlese læreplanen.

Hvorvidt 9 av 10 på Gløshaugen kan det, kommer heller ikke til å hjelpe deg. De er allerede uteksaminert, og er der fordi de viste at de behersket stoffet.
Bilde
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Mye av det vi lærer er det ikke meningen at vi skal gå rundt å huske. Men når vi på et senere tidspunkt har behov denne kunnskapen, vil du lettere komme inn det dersom du tidligere har lært det. Om 9/10 på Gløshaugen ikke hadde klart oppgaven, ville disse 9 klart den med 1 min repetisjon.

Forøvrig blir jeg til stadighet overrasket over hvor mye R- og S-matte har til felles (fordi jeg aldri har satt meg inn i S-pensum, selvsagt.
Markus111

Noen som har mulighet til å legge ut et løsningsforslag?
Gjest

Markus111 skrev:Noen som har mulighet til å legge ut et løsningsforslag?
Må også si at jeg ble overrasket over vanskelighetsgraden på denne S1 eksamen. Hadde eksamen på Høyskolen for øk.ad forrige uke. Skremmende lite forskjell i vanskelighetsgrad.
Christianac
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 23/05-2011 12:16

Markus111 skrev:Noen som har mulighet til å legge ut et løsningsforslag?
Har laget et løsningsforslag. Ikke skyt meg om du finner feil, men vær så snill å si fra! :)
LF: https://www.dropbox.com/s/ipj4al2wuexx1p8/LF%20S1.pdf
Lisemora

Aschehougs S1-utgave har ikke noe om grenseverdier, og grenseverdier blir først nevnt i lærerplanen for R1 på vgs, noe jeg tolker til at det er noe man må kunne på R-kursene, men ikke S.
Men er poenget at man må kunne definisjonen av den deriverte, burde man jo også kunne definisjonen av grenseverdi med epsilon-delta-definisjonen, siden den er sentral for å forstå grenseverdier.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Håper det er greit at jeg slenger meg på her i diskusjonen.
Definisjonen av den deriverte er en el a læreplanen i S1, og man bør alltid i god tid før eksamen når man har vært igjennom pensum, se på hele læreplanen og
krysse av for hva du kan.

I 1T, VG1 kurset er det slik at definisjonen av den deriverte er også en del av pensum, men har kun dukket opp en gang på eksamen for flere år siden.
Men den bør kunne forståes både på S1 som på R1 nivå.
Når det er sagt, før eksamen så er det god trening å ha regnet flere, kanskje alle eksamensoppgavene. For eksempel,
siste eksamen før gårsdagens, høst 2013 S1, var definisjonen av den deriverte også den siste oppgaven på del 1.
Definisjonen av den deriverte er egentlig ganske lett å forstå og kunne regne på, men den virker så skummel og fremmed at det blokkerer en del veier og nettverk inne i de fleste hoder.
Da bør man sette seg ned, se på et løsningsforslag så mange ganger at det går opp for en, eventuelt spørre lærer eller noen andre om hjelp.
MEN når det er sagt, var gårsdagens eksamensoppgave i S1 noe liknende gjentakelse som i 2012, nemlig at den var for vanskelig og for mange oppgaver.
Det kan tenkes at dette vil tas opp og ta hensyn til ved forhåndssensuren. Dette var noe flere lærere på min skole kommenterte og trøstet flere venner av meg som hadde S1 eksamen i går med at den var for krevende. Jeg bet meg spesielt merke til den ene sannsynlighetsoppgaven på del 2, og siste oppgave på del 2 som også var gitt på R1.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Lisemora skrev:Aschehougs S1-utgave har ikke noe om grenseverdier, og grenseverdier blir først nevnt i lærerplanen for R1 på vgs, noe jeg tolker til at det er noe man må kunne på R-kursene, men ikke S.
Men er poenget at man må kunne definisjonen av den deriverte, burde man jo også kunne definisjonen av grenseverdi med epsilon-delta-definisjonen, siden den er sentral for å forstå grenseverdier.
At noen lærebøker ikke dekker læreplanen slik "intensjonen er fra UDIR" er ikke noe nytt. Sirkellikningen i R1 er et godt eksempel på dette.. :?

Mener du virkelig at du må kunne definisjonen av grenseverdi for å kunne forstå definisjonen av den deriverte?


Jeg skjønner at du er irritert/sint/forbannet/lei deg for at du ikke fikk til denne oppgaven på eksamen, men hjelper det deg å krangle på hva som står i læreplanen? Hvis du virkelig mener det er oppgaver som går ut over læreplanen bør du heller klage på eksamen når sensuren kommer.
Skal du først klage på en oppgave mener jeg valg-tre-oppgaven er mer tvilsom i så måte.

PS. Jeg synes ikke læreplanen fra UDIR er veldig godt skrevet, og den gir (kanskje) for mange rom for tolkninger. Det er også noe inkonsistens ute og går. Men det er dette vi har å forholde oss til, og da vil jeg gjøre det beste ut av det.
DS.
Lisemora

Jeg har ikke avlagt noen S1-eksamen. Selv går jeg siv.ing på NTNU og dermed aldri hatt faget, men hadde ikke hatt noe problem med å løse den nevnte derivasjonsoppgaven.
Men jeg synes denne oppgaven ikke hører hjemme her pga at de som har valgt denne retning (les: tar S-matte) ikke har valgt den for å få en dyp forståelse av hva som ligger bak de matematiske verktøyene de bruker. Da kunne man heller valgt R-retningen og tatt matematiske fag på et høyere nivå. Slik fungerer det på NTNU også, på siv.ing holder det i lange baner å kunne metodene for hvordan man løser oppgaver, hadde man vært interessert i mer dyptgående matematikk finnes det alltids fag til det. F.eks. er det ikke slik at man må forstå hva som ligger til grunn for løsningene for å løse 2. ordens ODE, så lenge man finner den karakteristiske likningen og vet hva man skal bruke når i forhold til løsninger på den, holder det mer enn nok til å få toppkarakter i matte 3.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

OK, da er jeg imponert over engasjementet ditt for S1 (positivt ment)! Jeg var sikker på at du var sur og bitter over en j#¤%lig eksamensoppgave du ikke fikk til. :roll:

Derivasjon er en meget grunnleggende metode i S-matte. De kunne selvsagt bare lært metoden uten å vite helt hva det er for noe, men akkurat her er jeg faktisk enig med UDIR i at det er superlurt å kunne litt mer enn bare metoden.
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Oppgaven hører selvfølgelig hjemme her (på eksamen), ettersom den dekker et av kompetansemålene i faget. Det du kanskje heller mener, er at kompetansemålet om definisjonen av den deriverte ikke hører hjemme i lærerplanen til S-matte. Det er en helt annen sak. Vet ikke om de fleste S-matte-elevene kommer fra T- eller P-matte, men med tanke på at definisjonen er pensum i T-matte, ser jeg ingen problemer med å også ha det i S.
Svar