Differensiallikning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Hei, jeg sitter med en oppgave som jeg ikke helt forstår:

y' = 2xy

Det jeg ender opp med er:
[tex]\left | y \right |=e^{c_{2}-c_{1}}\cdot e^{x^{2}}[/tex]

Her kommer så det jeg ikke forstår, differensiallikningen skal ha y = 0 som en løsning, men så vidt jeg forstår kan ikke den naturlige logaritmen bli null :? Hva er det jeg har oversett?
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Er det oppgitt at y(0)=0?
Sikker på at det ikke er y'(0)=0 eller noe annet?

Konstantleddet ditt kan du fikse litt på, ved å sette det lik en ny konstant C_3.
Og du må få bort absoluttverdien av y, noe du gjør med å velge C_3 slik at leddet på høyre side blir positiv, noe du gjør ved å bruke en ny konstant C.
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Ikke helt sikker på om dette hjelper, men du kan ihvertfall enkelt se at y=0 er en løsning. Den deriverte til null er jo null, så y=0 gjør at begge sidene blir like (begge blir null), dermed er dette en løsning på likningen.
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Lektorn skrev:Er det oppgitt at y(0)=0?
Sikker på at det ikke er y'(0)=0 eller noe annet?
Intitailbetingelsen: y(1) = 5e, men det står at y = 0 skal være en løsning som stemmer med logikken som "claves" presenterer.
claves skrev:Ikke helt sikker på om dette hjelper, men du kan ihvertfall enkelt se at y=0 er en løsning. Den deriverte til null er jo null, så y=0 gjør at begge sidene blir like (begge blir null), dermed er dette en løsning på likningen.
Den generelle løsningen skal være [tex]y = Ce^{x^{2}}[/tex], hvis C = 0 går dette helt fint, men C er jo sammensatt av [tex]e^{c_{2}-c_{1}}[/tex] som ut ifra min kunnskap aldri kan bli null :|
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Det er metoden du bruker som gjør at du får e^C som konstant.
Løser du den med integrerende faktor og ikke som separabel får du ikke dette "problemet".
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Lektorn skrev:Det er metoden du bruker som gjør at du får e^C som konstant.
Løser du den med integrerende faktor og ikke som separabel får du ikke dette "problemet".
Det var godt å høre, da får jeg lese videre i boken og lære meg det. Tusen takk begge to for hjelpen :)
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Hvis y(1)=5e så er jo ikke y(x)=0 en løsning, da vil jo y(1)=0.
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Da tror jeg at jeg skjønner det. Differensiallikningen har to generelle løsninger, men siden initialbetingelsen er oppgitt kan vi da eliminere den ene som ikke passer (y = 0) og derfor blir svaret:
[tex]y = 5e^{x^{2}}[/tex]
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Svar