Klage på standpunktkarakter i matte 1T (haster) - VGS

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
schoolkid
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 09/06-2014 10:22

Hei!

Jeg går førsteåret i vgs og fikk standpunktkarakterene mine for 3 dager siden, i dem avsluttende fagene. I matte 1T fikk jeg en 4'er, men mener selv at jeg burde fått en 5. Men i og med at jeg fikk en 4'er i siste prøven, altså heldagsprøven så mener de fleste at det er den som tell mest, og dermed ut i fra det får vi karakteren på standpunkt. Noe som jeg er sterkt uenig i, selv om jeg synes det fortell ganske mye om karakteren jeg endte med. Men burde ikke og innsatsen man har gjort igjennom hele året skal også telle? Burde ikke presentasjoner telle ? Eller utviklingen ?

Eller er siste halvår som teller mest? Noe som er helt trist. I og med at de siste temaene er de mest avanserte, noe som mest sannsynlig fører til dårlig karakter. Så det at jeg gjorde veldig bra i første halvår har ingen betydning for karakteren, fordi man skal kun se på det siste utviklingen?? Dårlig system. Skal da læreren se på de siste temaene og ikke de i starten av året? Standpunkt karakteren burde ikke bygge på kun en prøve(heldags).

Så jeg lurte på om noen har klaget på karakterene sine før? Hvordan gikk dere fram og hva hadde dere som begrunnelse? Er litt redd for å gå ned i karakter, noe som er i denne situasjonen det verste som kan skje. Og forresten så er det ingenting som sier at en burde få samme karakter som heldagsprøven.

Kan jeg også klage på at vi fikk binomiskforsøk i heldagsprøven, selv om læreren sa at det ikke skulle komme på heldagsprøven , noe som førte til at jeg ga null interesse i å øve på at det , fordi det ikke er pensum , men likevel kom, og bomma hardt på oppgaven, noe som igjen førte til mindre poeng?

For deres info : ga en 4/3 i en prøve, og en 5 i heldags, en karakter på 5 i første halvdel.
men en 4- (heldags),4+, 5 og 5+, ga en 4 i siste halvdel.

Det var ikke kun det som gjorde meg rasende, noen i klassen som fikk 3 - er på heldags fikk 4 - i standpunkt, noen som ikke i det hele tatt gidd å bry seg. Og jeg som som satset 110%, følgte med alle ting som læreren ga, fikk samme karakter som folk som ga null bry i faget. Argh....

Hva synes dere ?? Treng hjelp.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

schoolkid skrev:Hei!

Jeg går førsteåret i vgs og fikk standpunktkarakterene mine for 3 dager siden, i dem avsluttende fagene. I matte 1T fikk jeg en 4'er, men mener selv at jeg burde fått en 5. Men i og med at jeg fikk en 4'er i siste prøven, altså heldagsprøven så mener de fleste at det er den som tell mest, og dermed ut i fra det får vi karakteren på standpunkt. Noe som jeg er sterkt uenig i, selv om jeg synes det fortell ganske mye om karakteren jeg endte med. Men burde ikke og innsatsen man har gjort igjennom hele året skal også telle? Burde ikke presentasjoner telle ? Eller utviklingen ?

Eller er siste halvår som teller mest? Noe som er helt trist. I og med at de siste temaene er de mest avanserte, noe som mest sannsynlig fører til dårlig karakter. Så det at jeg gjorde veldig bra i første halvår har ingen betydning for karakteren, fordi man skal kun se på det siste utviklingen?? Dårlig system. Skal da læreren se på de siste temaene og ikke de i starten av året? Standpunkt karakteren burde ikke bygge på kun en prøve(heldags).

Så jeg lurte på om noen har klaget på karakterene sine før? Hvordan gikk dere fram og hva hadde dere som begrunnelse? Er litt redd for å gå ned i karakter, noe som er i denne situasjonen det verste som kan skje. Og forresten så er det ingenting som sier at en burde få samme karakter som heldagsprøven.

Kan jeg også klage på at vi fikk binomiskforsøk i heldagsprøven, selv om læreren sa at det ikke skulle komme på heldagsprøven , noe som førte til at jeg ga null interesse i å øve på at det , fordi det ikke er pensum , men likevel kom, og bomma hardt på oppgaven, noe som igjen førte til mindre poeng?

For deres info : ga en 4/3 i en prøve, og en 5 i heldags, en karakter på 5 i første halvdel.
men en 4- (heldags),4+, 5 og 5+, ga en 4 i siste halvdel.

Det var ikke kun det som gjorde meg rasende, noen i klassen som fikk 3 - er på heldags fikk 4 - i standpunkt, noen som ikke i det hele tatt gidd å bry seg. Og jeg som som satset 110%, følgte med alle ting som læreren ga, fikk samme karakter som folk som ga null bry i faget. Argh....

Hva synes dere ?? Treng hjelp.
Du kan ikke tilfeldigvis legge ut oppgavesettet dere fikk her?
Uansett, det aller første du bør gjøre er å få ut så mye informasjon som mulig fra læreren din, og danne deg et bilde av det han mener og står for, contra deg.
I utgangspunktet skal en standpunktkarakter settes på slutten av året (opplagt selvfølgelig), og skal reflektere nivået ditt der og da. Med dette menes ikke at man skal kun bruke de siste karakterene dine, altså vår semesteret, og sette endelig karakter på bakgrunn av dem. Men så er det et faktum at lærere vektlegger forskjellig, varierer fra person til person. På min skole så er det slik at det er en god del forskjeller, men flertallet av lærerne setter karakter på følgende vis:

De ser på utviklingen. Dersom du ligger på karakter, la oss si 4 til jul, får du 4 i terminkarakter. Så knaker du til med innsats og jobb, og ligger på karakteren 6 i vårterminen. Da vil disse på min skole mest sannsynlig vurdere deg til 6 i standpunktkarakter pga. en rekke faktorer som utvikling, flere prøver i vårsemesteret, heldagsprøven blant annet og det faktum at folk ikke er motiverte i første del fordi de regner med at karakterer før våren ikke telles på den endelige standpunktkarakteren. Disse lærerne gjør så følgende på motsattvis også. Hvis du hadde 6 til jul, og ligger på 4 til våren, vil de bruke resultatene fra tidligere til å presse deg opp på 5.

At binomisk sannsynlighet ble testet er i mine øyne alvorlig da dette er tatt ut av læreplanen i 1T, noe som heller ikke blir testet på eksamen og som heller ikke skal testes på en lokalt gitt heldagsprøve. Dette bør dere ta opp, selv om da binomisk sannsynlighet egentlig ikke er noe vanskelig.
schoolkid
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 09/06-2014 10:22

Takk for svaret. Kan prøve å sette ut prøven på nett, men den lgg på skolen. Det er fint å høre at læreren ikke burde kun se på heldagsprøven, men de andre kapittelprøvene også. Men systemet hos dere, er egentlig lik våres, dermed skjønner jeg ikke hva læreren såg, når han satt karakteren. Burde vel ta en prat med han og hør hva han har å si , når vi kjem til skolen.

Men synes du at jeg kan da bruke binomiske forsøk som et argument, hvis det kommer til et punkt hvor jeg mpå klag? Eller ? :')
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Hvis læreren din har brukt dine evner i noe som ikke er med i læreplanen som grunnlag for å sette karakter så er det definitivt noe du kan klage på. Merk at en klage på standpunktkarakter ikke nødvendigvis fører til en annen karakter, selv om klagen godkjennes. Konsekvensen er at karakteren skal settes på nytt, av rektor.

Forøvrig står det ganske eksplisitt i forskriftene at innsats ikke skal være en del av grunnlaget for å sette karakter.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

schoolkid skrev:Takk for svaret. Kan prøve å sette ut prøven på nett, men den lgg på skolen. Det er fint å høre at læreren ikke burde kun se på heldagsprøven, men de andre kapittelprøvene også. Men systemet hos dere, er egentlig lik våres, dermed skjønner jeg ikke hva læreren såg, når han satt karakteren. Burde vel ta en prat med han og hør hva han har å si , når vi kjem til skolen.
viste på prøva bare fordi j
Men synes du at jeg kan da bruke binomiske forsøk som et argument, hvis det kommer til et punkt hvor jeg mpå klag? Eller ? :')
Ja, du/dere bør først ta en lang prat med læreren.
Det med binomisk sannsynlighet er et viktig argument å bruke.
For å nevne det, det er en oppgavetype som jeg tidligere sammenliknet som gratis poeng på eksamen, fordi det er lett, men det er ikke en del av læreplanen og kan ikke derfor testes i dette følgende kurset. Det er jo tross alt en grunn til at det ikke dukket opp på vår 2014 eksamensoppgavesettet.
Det at noe fremmed kommer på en prøve ødelegger ikke bare poengsummen, men kan også påvirke deg gjennom resten av prøva på en slik måte at du blir mer redd, nervøs og vil da mest sannsynligvis prestere dårligere. Tro meg, jeg har vært der og opplevd det. Satt meg så ned i ettertid med prøven og klarte alle oppgavene da jeg var 100 % rolig i et rolig miljø, noe som beviste for meg selv at jeg kunne mer enn det jeg viste bare fordi noen oppgaver "skremte" meg.
Dessuten skal lærerne våre alltid være på vårt lag. Jeg legger ved noen linker du bør ta deg tid til å se på:

http://www.vilbli.no/?Artikkel=018214

http://www.ung.no/skolen/2140_Har_du_pl ... teren.html

http://elevombud.no/elev/klageveileder/

OG bruk Google for videre Research.
schoolkid
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 09/06-2014 10:22

Det var akkurat det jeg mente. Den oppgaven kan hende at den var virkelig avgjørende ( 7- poeng) muligens ville jeg ha fått en sterk 4'er som kunne gi meg en 5 'er i standpunkt til slutt. Så den bør e klag på. Takk og lov at binomiske forsøk ikkje kom på matteeksamenen som vi ble trekt på. Håper på gode resultater der ja. :D

Uff da, dumt at innstatsen ikke burde telle :( , men det skjønner jeg hvorfor.

Tusen takk for svarene , de hjalp meg virkelig! Og det mener jeg! (Glad jente hehe) :')
schoolkid
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 09/06-2014 10:22

Skal og sjekke ut sidene som du linket, tusen takk! :oops: :P
Svar