KLAGE PÅ EKSAMEN matte1t - ER DET LURT ?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
schoolkid
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 09/06-2014 10:22

Før man vurdere å ta opp eksamen er det lurt å klage ? Det er jo ikkje vits hvis man tror at man har gjort det bra, og fikk dårlig resultat, deretter etter at man har klaget, gått ned 2 eller en karakter?

Har det skjedd at en klaget på eksamens karakter deretter fått endret på en bedre karakter ? Har jeg noe å tape? Er i en situasjon hvor jeg vet ingenting lenger. Vet selv ikkje hvorfor jeg skal klage eller ta opp i tilfelle eksamen , når jeg ikke vet hva jeg kommer til å bli.
¨
Forresten har jeg en 4,7 i snitt. Trekker en 3-er ned snittet ? Redd :cry: :shock: :( :|

Takk for svar! Igjen hehe :oops:
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Før du klager kan du få faglærer til å se over besvarelsen din.
En klage kan føre til at du går ned, holder karakteren eller går opp.

En 3'er trekker ned snittet ditt på 4,7.
schoolkid
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 09/06-2014 10:22

Hva mener du at det trekker det ned ? Altså fra 4.7 og fikk en 3-er på eksamen tilsvarer hva? er litt forvirret :shock: :oops:

Er det da ; 4.6 eller 4.4? har eksamen uansett noe å si for snittet??
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Hvis du har 4,7 i snitt og får 3 så går snittet ned. For å vite hvor mye det går ned må du si hvor mange karakterer du har totalt på vitnemålet. Men du klarer vel å regne ut nytt snitt selv?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

schoolkid skrev:Hva mener du at det trekker det ned ? Altså fra 4.7 og fikk en 3-er på eksamen tilsvarer hva? er litt forvirret :shock: :oops:

Er det da ; 4.6 eller 4.4? har eksamen uansett noe å si for snittet??
Dersom du har et snitt på 4.7 i $n$ antall fag, og så får 3 i et fag, så vil det nye snittet bli $\frac{4.7\cdot n+3}{n+1}=4.7-\frac{1.7}{n+1}$.
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

schoolkid skrev:Før man vurdere å ta opp eksamen er det lurt å klage ? Det er jo ikkje vits hvis man tror at man har gjort det bra, og fikk dårlig resultat, deretter etter at man har klaget, gått ned 2 eller en karakter?

Har det skjedd at en klaget på eksamens karakter deretter fått endret på en bedre karakter ? Har jeg noe å tape? Er i en situasjon hvor jeg vet ingenting lenger. Vet selv ikkje hvorfor jeg skal klage eller ta opp i tilfelle eksamen , når jeg ikke vet hva jeg kommer til å bli.
¨
Forresten har jeg en 4,7 i snitt. Trekker en 3-er ned snittet ? Redd :cry: :shock: :( :|

Takk for svar! Igjen hehe :oops:
Som de andre har svart over vil denne 3-eren trekke snittet ditt ned. Eksamenskarakterer teller nå som et "ekstra fag" - før var det gjennomsnittet av eksamenskarakter og standpunktkarakter.
Ville også rådet deg til å få faglærer til å se over besvarelsen før du klager. Jeg klagde på en privatisteksamen i matte og gikk fra 5 til 6. Har enda ikke hørt om de som har gått ned i karakter (i matematikkfagene) når de har klaget, men man tar en sjanse ved å klage. Språkfag og andre eksamener er ofte "mer skummelt" å klage på. Snakk med faglærer før du bestemmer deg.

Lykke til!
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Det er fullt mulig å gå ned også i realfag.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

MathK skrev:
schoolkid skrev:Før man vurdere å ta opp eksamen er det lurt å klage ? Det er jo ikkje vits hvis man tror at man har gjort det bra, og fikk dårlig resultat, deretter etter at man har klaget, gått ned 2 eller en karakter?

Har det skjedd at en klaget på eksamens karakter deretter fått endret på en bedre karakter ? Har jeg noe å tape? Er i en situasjon hvor jeg vet ingenting lenger. Vet selv ikkje hvorfor jeg skal klage eller ta opp i tilfelle eksamen , når jeg ikke vet hva jeg kommer til å bli.
¨
Forresten har jeg en 4,7 i snitt. Trekker en 3-er ned snittet ? Redd :cry: :shock: :( :|

Takk for svar! Igjen hehe :oops:
Som de andre har svart over vil denne 3-eren trekke snittet ditt ned. Eksamenskarakterer teller nå som et "ekstra fag" - før var det gjennomsnittet av eksamenskarakter og standpunktkarakter.
Ville også rådet deg til å få faglærer til å se over besvarelsen før du klager. Jeg klagde på en privatisteksamen i matte og gikk fra 5 til 6. Har enda ikke hørt om de som har gått ned i karakter (i matematikkfagene) når de har klaget, men man tar en sjanse ved å klage. Språkfag og andre eksamener er ofte "mer skummelt" å klage på. Snakk med faglærer før du bestemmer deg.

Lykke til!
MathK, da du klagde på din privatisteksamen imatte, hvilket mattefag var det? :)
Og hvor lå din tvil i karaktersettingen? Lå du mellom 4 poeng og 2 poeng feil f. eks
eller hadde du f. eks 4,5 poeng feil?? :)
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

ThomasSkas skrev:
MathK skrev:
schoolkid skrev:Før man vurdere å ta opp eksamen er det lurt å klage ? Det er jo ikkje vits hvis man tror at man har gjort det bra, og fikk dårlig resultat, deretter etter at man har klaget, gått ned 2 eller en karakter?

Har det skjedd at en klaget på eksamens karakter deretter fått endret på en bedre karakter ? Har jeg noe å tape? Er i en situasjon hvor jeg vet ingenting lenger. Vet selv ikkje hvorfor jeg skal klage eller ta opp i tilfelle eksamen , når jeg ikke vet hva jeg kommer til å bli.
¨
Forresten har jeg en 4,7 i snitt. Trekker en 3-er ned snittet ? Redd :cry: :shock: :( :|

Takk for svar! Igjen hehe :oops:
Som de andre har svart over vil denne 3-eren trekke snittet ditt ned. Eksamenskarakterer teller nå som et "ekstra fag" - før var det gjennomsnittet av eksamenskarakter og standpunktkarakter.
Ville også rådet deg til å få faglærer til å se over besvarelsen før du klager. Jeg klagde på en privatisteksamen i matte og gikk fra 5 til 6. Har enda ikke hørt om de som har gått ned i karakter (i matematikkfagene) når de har klaget, men man tar en sjanse ved å klage. Språkfag og andre eksamener er ofte "mer skummelt" å klage på. Snakk med faglærer før du bestemmer deg.

Lykke til!
MathK, da du klagde på din privatisteksamen imatte, hvilket mattefag var det? :)
Og hvor lå din tvil i karaktersettingen? Lå du mellom 4 poeng og 2 poeng feil f. eks
eller hadde du f. eks 4,5 poeng feil?? :)
Sendte deg en PM :)
schoolkid
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 09/06-2014 10:22

Men problemet er jeg vet ikke hva jeg skal klage på. Jeg gjorde såå bra at jeg trudde det var umulig for meg til og med å få en 4'er. sært men ja.
Uansett vi har jo ikke fått eksamenen som vi tok. Så jeg vet ikke selv hva jeg mangler poeng på eller som har blitt rettet feil.

SÅÅÅÅÅÅÅ : Hvordan skal jeg klage på en prøve som jeg ikke vet hva som har blitt rettet på?? Har lærne et kopi ? Har rektor ? Har eksamenen blitt sendt tilbake? Eller er det sensoren som har det?

Takk for svar, igjen ! :D
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Hør med skolen din evt. direkte med læreren.
I beste fall har de en digital kopi av besvarelsen (dvs uten noen form for retting på) din og da kan læreren se gjennom for å vurdere om du bør klage eller ikke. Du har vel ikke noe krav på dette, og det kan godt være læreren din ikke er tilgjengelig, men mitt inntrykk er at skolene prøver å hjelpe elevene med dette.
schoolkid
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 09/06-2014 10:22

Ok! Takk! :')
Svar